Regen, regen, regen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu Regen, regen, regen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Regen, regen, regen

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

04 Februari 2008 | Peru, Cusco

Vorige week vrijdag ben ik met Erick en z’n moeder naar Ccaccaccollo geweest. Nathalie (5 jaar), de dochter van de baas van de community zou die dag gedoopt worden en Erick is haar peetvader. Toevallig was die dag ook de verjaardag van Nathalie, dus eerst taart gegeten. :-) Voor het avondeten had de familie iets heel speciaals gemaakt: chiriuchu. Je krijgt dan een enorm bord vol met kippenvlees, varkensvlees, steak, omelet, zeewier, viseitjes, 3 soorten aardappels, pepers… en iedereen eet natuurlijk lekker met z’n handen :-) Na het eten begon het doopritueel en dat is wel wat anders dan wat wij in Nederland gewend zijn. In Peru kun je je kind in de kerk laten dopen, zoals wij doen… of je kunt het haar voor de eerste keer knippen. In kleine Andes dorpjes doen de mensen meestal het laatste. Nathalie had wel een witte doopjurk aan en verder zaten er allemaal kleine vlechtjes in haar haar. Iedereen mag dan een vlecht afknippen, die in een schaal doen en daar wat geld bij leggen. Toen iedereen een vlecht afgeknipt had, mochten Erick en ik de rest van de vlechten afknippen… daarna was het feest en werd er heel veel bier gedronken en gedanst. De arme Nathalie was wel een beetje verdrietig omdat haar hele haar geruïneerd was. Helaas was ik m’n camera vergeten, dus geen foto’s :-(

Op zaterdag zijn Erick en ik naar Ollantaytambo gegaan en hebben we gewerkt in het restaurant. Zondags ging Erick naar Machu Picchu toe en heb ik de bus richting Pisac genomen. Daar waren Marlies en Elje souvenirs aan het kopen. Op een terrasje hebben we lekker wat gedronken en toen zijn we teruggegaan naar Cusco. ’s Avonds hebben we nog even salsa gedanst.

Afgelopen week heeft het vooral heeeeeel erg veel geregend in Cusco. Regelmatig stonden hele straten blank met modderwater. Gelukkig is het de laatste drie dagen weer wat beter weer.

Dinsdag hebben we bij Marlies nasi gemaakt, ik had namelijk nasi kruiden en pindasaus meegenomen… lekker!!! Woensdag was Marlies haar laatste dag in Cusco en dus zijn we met een hele club mensen uit eten geweest in een Engels restaurant. Donderdagochtend om half 7 stonden Elje en ik op het vliegveld om Marlies uit te zwaaien.
Later die dag ben ik met Erick naar Qorikancha geweest. Dit was de belangrijkste tempel voor de Inka’s in het hele Inka rijk. Het was heel interessant om daar heen te gaan, vooral ook omdat Erick er heel veel over wist te vertellen. Op de foto’s zie je een stukje bouwwerk van de Inka’s dat echt 100% nauwkeurig is. Heel indrukwekkend hoe zij dat konden bouwen zonder de hulp van machines en dergelijke. Natuurlijk hebben de Spanjaarden ook deze tempel voor een groot deel verwoest en er een kerk bovenop gebouwd. ’s Middags heb ik geluncht met Sokhany, een meisje uit Frankrijk die vorig jaar 2 maanden bij mijn gastfamilie woonde. Per toeval kwam ik haar tegen op straat, echt super leuk!!! Zij is teruggekomen naar Cusco om 4 maanden stage te gaan lopen bij een Tour Operator.

Dit weekend was het Carnaval in Peru en volgens de traditie gooit iedereen dan met waterballonnen, meel, schuim en loopt iedereen rond met waterpistolen. Gisteren zijn we met Erick z’n zus, neefje en moeder naar Urubamba gegaan. Daar wonen een oom en tante van hem en met hen hebben we Carneval gevierd. Urubamba ligt zo’n 500 meter lager dan Cusco en je kunt meteen merken dat het er wat warmer en zonniger is. Het was een hele leuke dag!
Het Carnaval zal duren t/m volgende week zondag, dus dat betekend dat het de hele week oppassen geblazen zal zijn op straat. Want natuurlijk vinden Peruaanse kinderen het vooral leuk om gringo’s (toeristen) nat te gooien met water en vies te maken met schuim en meel.

Dit was het weer even voor nu!

Besitos,

Monique


  • 04 Februari 2008 - 21:48

    Charly:

    Hey Monique,

    Wel gezellig daar allemaal zeg;-) beetje jammer va

  • 04 Februari 2008 - 21:49

    CHarly:

    Dat vorige was een misverstand, per ongeluk verkeerde knop geduwd ;-)
    maar leuk hoor met carnaval wel uitkijken ja.... heel je hoofd vol met meel lijkt me ook niet echt ideaal ...haha
    geniet met volle teugen, leuk om je site te lezen!! tot later en veel plezier
    xxx charline

  • 04 Februari 2008 - 22:01

    Gerry:

    groetjes van de meiden van de winkel.
    Dikke knuffel Gerry

  • 04 Februari 2008 - 22:53

    Marlies:

    Oh Oh Lieve Mo
    Wat een mooi verhaaltje weer. Gauw weer praten!

    besitos

  • 05 Februari 2008 - 03:28

    Carl:

    Volgende keer je camera meenemen!!! haha
    Genietze!

  • 05 Februari 2008 - 07:34

    Claudia:

    Hele verhalen... Leuk hoor!! Je maakt veel mee!! Veel plezier nog!

    Liefs je zus

  • 05 Februari 2008 - 07:56

    Annette:

    Hey Mo,

    Je hebt weer leuke dingen gedaan zeg! Hoe gaat het met je afstuderen? :-P
    Qorikancha wil ik ook echt wel bezoeken, lijkt me ook mooi!
    Groetjes aan Erick en we bellen snel hè!

    Liefs,
    Annette

  • 05 Februari 2008 - 10:03

    Marianne:

    Hey Mootje,

    Nou, hier in Nederland is het weer niet veel beter, schrale troost misschien maar toch!

  • 05 Februari 2008 - 12:02

    Lindy:

    Ziet er leuk uit! En interessant hoe dat 'dopen' daar gaat! Arm kind, zo haar mooie haar kwijt :-P

  • 05 Februari 2008 - 18:32

    Loes:

    Hey Meis,

    onwijs leuk zeg al je avonturen. Heb je alleen wel errug gemist afgelopen vrijdag op de HZ. Hoop niet dat jij ons al mist, want dat zou niet al te best zijn ;) Onwijs veel plezier en succes met je stage natuurlijk :D

    -xxx-

  • 10 Februari 2008 - 08:54

    Mo:

    He Mo,

    Ik hoor het je gewoon vertellen als ik je verhalen lees. Ik ben net terug van mijn skivakantie in Oostenrijk...-5 en sneeuw is heel anders dan het weer in Peru volgens mij!

    BTW Alles is Liefde is uit op DVD...mail je ff je adres, dan kan ik even kijken of ik hem op de post naar je kan doen!

  • 11 Februari 2008 - 15:09

    Bregje:

    Ben nu driftig vanachter mijn ggd bureau aan het zoeken naar indrukwekkende gebouwen, maar vrees dat er voor mij niet veel moois te bezoeken valt tijdens mijn stage... (Hoewel ik me wel voorgenomen heb om hier binnenkort weer eens te winkelen, is wel leuker dan in Vlissingen en Middelburg...)
    Nou, ben benieuwd naar de rest van je belevenissen, have fun!
    xx

  • 12 Februari 2008 - 13:45

    Bartje:

    Hey Monique,
    Wat een prachtige verhalen allemaal zeg! Het klinkt echt super gezellig en heel mooi! Ik hoop dat dat zo mag blijven. Ik ben nu ook weg op groenewoud 58. Ik vond het een gezellige tijd daar. Ik heb nu maar zelf wijnglazen gekocht, haha. Maar heel veel plezier nog aan de andere kant van de wereld en ik hoop dat het weer wat beter blijft, regen is leuk voor even.

    groetjes Bart

  • 12 Februari 2008 - 18:49

    Corrie Klaver:

    Hoi Monique, hier een 'oud' schaatsvriendin van je pa en ma en Clau natuurlijk. Ik volg je sinds kort weer op deze website en ik geniet met volle teugen van je mooie verhalen, het is alsof ik zelf op reis ben, heel erg leuk. Stiekem ben ik jaloers dat ik vroeger zelf mijn kansen op reizen niet heb gepakt, maar jouw verhalen maken een hoop goed. Geniet Monique met heel je hart van deze mooie reis en ik wens je veel succes met je onderzoek en afstuderen en natuurlijk met de liefde :)

    xxx Corrie Klaver, IJsselstein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2008

Einde van de reis

07 December 2008

Brazil!!!

28 November 2008

Nieuwe avonturen!

24 November 2008

De reis is begonnen!

18 November 2008

Ik ben weer terug in Cusco!!
Monique

Actief sinds 30 Juni 2006
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 89459

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 07 Juli 2014

Stage lopen en masterproject in El Salvador!

23 Januari 2013 - 29 April 2013

Nicaragua & Guatemala

18 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Vakantie naar Cuba

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

3 weken backpacken in Guatemala

15 November 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: