Einde van de reis - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Monique Tol - WaarBenJij.nu Einde van de reis - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Einde van de reis

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 December 2008 | Argentinië, Buenos Aires

Hallo!!

Hier nog even snel een laatste berichtje vanuit Buenos Aires, vanmiddag zal ik naar Sao Paulo vliegen en vanuit daar naar Amsterdam. Morgen om 11.25 ben ik weer op Nederlandse bodem te vinden :-)

M´n laatste bericht eindigde met dat we een bus richting Campo Grande gingen nemen en we hebben nog zoooveel beleefd dat ik nog wel pagina´s vol zou kunnen schrijven... maar daar is niet echt tijd voor dus zal ik in het kort vertellen hoe onze reis verder is verlopen.

In Campo Grande stond weer iemand van een Hi Hostal op het busstation en dus zijn we met die persoon meegegaan omdat we erg tevreden waren over het Hi Hostal in Bonito. We hadden eigenlijk gepland om die dag erna richting Foz do Iguacu te gaan, maar ze hadden in het Hi Hostal zulke leuke tours naar het Pantanal van 3 nachten en 4 dagen dat we besloten om dat te gaan doen.

Dus zo vertrokken we de volgende dag met nog een Nederlands stel en een Duitse jongen richting het Pantanal en baalde we dat we dit niet eerder wisten omdat het Pantanal vlakbij Corumba ligt en we vanuit daar er veel makkelijker heen hadden kunnen gaan. Maar goed... na een reis van 4 uur in een busje kwamen we bij de ingang van het park aan en vanuit daar zijn we op een jeep gestapt en het park ingereden op weg naar onze lodge. De lodge was echt heeel gaaf!! Een zwembad, een binnengebouw waar je ontbijt, lunch, avondeten had, ping pong tafel, poule tafel, spelletjes.. echt van alles te doen. Verder hadden ze allemaal plekjes met hangmatten waar je kon relaxen en liep er een heel grappig zwijn rond met z´n 2 kindjes. Wij sliepen met z´n vijven op een kamer en we hadden echt een leuke groep! Het Nederlandse stel was net een paar maanden getrouwd en bezig aan een huwelijksreis van een jaar en die Duitse jongen zat al een tijdje in Zuid Brazilie vanwege studie.

Goed, die dag waren vrij en konden we relaxen, dus hebben we heel veel tijd in het zwembad doorgebracht. De volgende dag gingen we ´s morgens een wandeling maken door het Pantanal en dieren spotten. In totaal hebben we veel dieren gezien: blauwe papagaai, rode papagaai, toekans, amadillos ofzo iets, geen idee hoe ze in het Nederlands heten want ik had nog nooit zo´n beest gezien. Verder ook veel neusberen, apen, prachtige vogels, kaaimannen en het grootste knaagdier ter wereld gezien.
´s Middags gingen we op safari, we vertrokken met de jeep naar een ander deel van het Pantanal en daar gingen we weer rondwandelen en dieren spotten, we hebben door een modder rivier gebaad en dat was echt cool haha. Op een gegeven moment rende er een hele groep neusberen het bos in en die zijn we toen gevolgd om veel foto´s te maken was ook erg leuk. ´s Avonds gingen we met de jeep terug naar onze lodge en kwamen we een landschildpad tegen! Die lag gewoon langs de kant van de weg, echt gaaf! De eerste keer in m´n leven dat ik een schildpad heb vastgehouden en er uberhaupt een gezien heb :D. Verder hebben we nog een enorme spin gespot, soort van reuzespin achtig maar daar was ik niet echt fan van hihi.

De volgende dag gingen we ´s morgens met een boot de rivier op, dit was echt fantastisch! We hebben heel veel kaaimannen gezien en ook enorm veel vogels. ´s Middags gingen we piranhas vissen en wat hebben we toen gelachen om Annette! Annette was vrolijk piranhas aan het vissen en er was een kaaiman die haar in de gaten hield want ze stond op een soort van strandje. De gids zei dat kaaimannen niet van blank vlees houden hahha... maar toen Annette een piranha aan de haak geslagen had kwam die kaaiman op die vis af, Annette snel wegrennen en de kaaiman ging er met de prooi vandoor hahah...

Kaaimannen vallen eigenlijk nooit mensen aan, maar ze houden wel heel erg van vis. Dus als je met je slipper op het strand gaat tikken of ze zien iets bewegen dan komen ze daar dus op af. Maar als je gewoon stil staat kun je heel dichtbij een kaaiman komen. Ik heb nog een hele leuke foto van mezelf vlakbij een kaaiman :-)

Die avond hebben we lekker gefrituurde vis gegeten en daarna zijn we naar een andere camping gegaan en daar hebben we op pantanal muziek gedanst... super veel lol gehad!

Vrijdag was onze laatste dag in het Pantanal en zijn we ´s morgens gaan paardrijden. Het was erg leuk en na de lunch zijn we weer met de jeep naar het begin van het park gereden om vanuit daar naar terug naar Campo Grande te gaan.

Het Pantanal was voor mij het hoogtepunt van de vakantie, ik vond het fantastisch! Door het bos wandelen op je slippers, al die dierengeluiden: in één woord geweldig! Het was daar trouwens wel heel warm, iets van 37 graden en daardoor gelukkig niet veel muggen omdat het weer voor hun te warm was.

Vrijdagavond hebben we meteen de bus genomen richting Foz do Iguau, de bekende watervallen!! Zaterdagmiddag hebben we de Braziliaanse kant bezocht en zijn we blijven slapen in een hostal daar. Het hostal Pousada Evelien was op zich wel okay, maar ze wilde echt overal geld aan verdienen en dat vond ik wel wat minder.

Afgelopen zondag zijn we ´s morgens de grens overgestoken naar de Argentijnse kant en daar weer een Hi Hostal gevonden! Echt een prachtig hostal met veel palmbomen en buiten zwembad.
De watervallen zijn echt geweldig!!! Wow, wat een prachtig stukje natuur. Aan de Braziliaanse kant heb je een panorama overview en kun je prachtige foto´s maken van de watervallen. Prachtig! Aan de Argentijnse kant hebben we een dagtour gedaan. Eerst met een jeep een stukje door het subtropische bos, daarna in een boot de rivier op en heel dicht langs een waterval zodat je meteen gedoucht bent hahaha. We hadden van te voren heel slim ponchos gekocht en waren dus gelukkig niet helemaal nat geregend. Daarna zijn we naar het eiland San Martin gegaan, dat ligt midden in de rivier. Hier hebben we gewandeld en heel veel hagedissen en ook weer prachtige vogels gezien. Prachtige natuur. Het eiland San Martin heeft ook een strandje dus hebben we nog even gezwommen in de rivier omringd door watervallen en gezond :-)

Daarna zijn door het park wezen wandelen en hebben we de watervallen van alle kanten bekeken, prachtig!! Heel veel foto´s ook gemaakt :D. Uiteindelijk hebben we een treintje genomen naar ´La garganta del diablo´ oftewel de keel van de duivel. Dit is het punt waar je een gigantische waterval ziet, echt enorm enorm groot. Heel indrukwekkend. We zouden in een roeiboot weer terug gaan naar het begin van het park, heel leuk plan maar het begon halverwege te stortregenen dus dat was wel een beetje jammer. Helemaal verregend zijn we dus richting ons hostal gegaan, maar echt weer een fantastische dag gehad!

De volgende dag hebben we tickets geboekt voor een totaal bed bus naar Buenos Aires. Zo´n luxe bus hadden we nog nooit gezien! Enorm veel plek tussen de stoelen, een ober in de bus, je kreeg er avondeten en ontbijt en ondertussen een beetje films kijken en relaxen. Goed geslapen ook in die bus!

De volgende dag, afgelopen dinsdag kwamen we aan in Buenos Aires en daar hebben we weer een Hi Hostal gevonden. We hebben wat door de stad gewandeld, la casa Rosada bezocht en een tango show. Wow... tango is echt super gaaf! Eerst kregen we tango lessen en hebben we de basis stappen geleerd en daarna gingen we dineren en een tango show bekijken. Wat een spektakel, prachtig! Een hele leuke avond gehad en daarna ben ik nog op stap geweest.. want ja het nachtleven in Buenos Aires wilde ik wel even uitproberen natuurlijk :-)

Gisteren zijn we een dagje met een Mexicaanse vriend naar Tigre geweest, een plek net buiten Buenos Aires. Ik moet zeggen dat ik dat wel heel relaxt vond, Buenos Aires is in feite toch een grote stinkstad en dat is toch niet helemaal mijn ding. Tigre is een prachtige plek aan de rivier Mar de la Plata. Hier zijn we met een bootje naar een eiland gevaren waar we echt heerlijk geluncht hebben. Daarna wat rondgewandeld en gerelaxt.

Gisteravond hebben Annette en ik nog heerlijke Argentijnse rode wijn gekocht om onze laatste avond te vieren, super gezellig :D
Oja, iedereen denkt trouwens dat we zusjes zijn dat is wel grappig :-)

Annette is vanmorgen om half 5 richting het vliegveld vertrokken en mijn taxi zal over een uur bij het hotel zijn. Ik ga dus nog even snel wat lunchen en dan op naar Nederland.

Tot snel weer!!!

Liefs,

Monique

• 19 December 2008 - 14:08

Veer:

hahaha in het kort zegt ze dan... :)

jeetje, dat je nu alweer thuiskomt, de tijd vliegt.
    tot snel meis!
    dikke kus en alvast fijne feestdagen!

• 19 December 2008 - 14:08

Marlijne:

Wow, het zit er alweer op voor jullie! Maar zo te horen hebben jullie het fantastisch gehad!
    Goeie reis terug!

xx Marlijne

• 19 December 2008 - 14:13

Veer:

hahaha in het kort zegt ze dan... :)

jeetje, dat je nu alweer thuiskomt, de tijd vliegt.
    tot snel meis!
    dikke kus en alvast fijne feestdagen!

• 19 December 2008 - 14:18

Carl:

Goedereis dames!!!!

Tot snel

• 19 December 2008 - 19:29

MArlies:

Lieve Mo, ik ben dit hele weekend aan het werk! misschien kom ik wel even naar de goede kant van de douane om je dag te zeggen!

• 22 December 2008 - 10:12

Gerry:

Hele fijne feestdagen, en wie weet zie ik je
    nog een keer in Vlis

• 23 December 2008 - 15:06

Stephanie:

Hoop dat ej een mooie tijd hebt gehad... Wel thuis en geniet van de kerst dagen! Groetjes!