Inkatrail en Zuid-Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu Inkatrail en Zuid-Peru - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Inkatrail en Zuid-Peru

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

23 Mei 2007 | Peru, Cusco

Heyhey!!

De afgelopen weken hebben wij echt een super vakantie gehad in Peru! De 30e is Arjaan aangekomen en hebben we even een paar daagjes relaxt gedaan in Cusco. Arjaan had gelukkig geen last van de hoogte dus dat was wel heel fijn. Woensdag 02 mei hebben we ons bij een groep toeristen van GAP aangesloten en zijn we met hun naar de Valle Sagrado gegaan. Daar hebben we de ruines van Pisco en Ollantaytambo bezocht, wat erg leuk was! In Ollantaytambo zijn we blijven slapen en de volgende dag om 08.30 waren we klaar voor de Inkatrail!!

De eerste dag van de Inkatrail was heel goed te doen. De natuur was super mooi en het was steeds een stuk stijgen en dan weer dalen. Aan het einde van de middag kwamen we op onze campsite aan die op 2700 meter hoogte lag. De tenten waren al opgezet door de porters die we mee hadden. Wij zaten in een groep met nog 5 andere mensen en we hadden verder 12 porters in onze groep, een kok en een gids. De porters droegen alle tenten, tafel, stoelen, etenswaren etc. Daarnaast hadden wij van te voren ook nog een tas gehad waar we 5 kilo aan spullen in mochten doen plus een slaapzak en slaapmatje die zij ook nog droegen. Echt heel veel respect voor de porters die elke dag met 20 kilo zooi op hun rug dezelfde weg liepen als wij met ons dag rugzakje!!
De tweede dag was echt behoorlijk afzien! We hadden een klim van een uur of 4 à 5 voor de boeg naar een hoogte van 4200 meter! Bijna de gehele route bestond uit trappen en dat is echt zwaar! Uiteindelijk waren we na 4 uur ongeveer op het hoogste punt aangekomen. Daar even uitgerust en daarna aan de daling begonnen die ook best wel pittig was. Na een uur trappen lopen waren we eindelijk op de campsite aangekomen waar we ’s middags lekker uitgerust hebben.
De derde dag vond Monique de leukste dag, Arjaan had die dag veel last van z’n knie en heeft dus behoorlijk af moeten zien aangezien het grootste gedeelte dalen was via trappen. De natuur van de derde dag leek wel een beetje op de jungle, het was vochtig en warm en we hebben de meest aparte bomen en bloemen gezien. Toen we eindelijk op de campsite aankwamen waren we echt super blij dat er eindelijk douches, toiletten met pot en een Inkabar was!! De eerste twee dagen konden we namelijk niet douchen en het toilet was een gat in de grond. We hebben dus lekker een biertje besteld, gedoucht en gerelaxt!!
De vierde dag stonden we ’s morgens al om 04.00 op, zodat we als één van de eerste bij Machupicchu aan zouden komen. Om 05.30 konden we door de poort en na een uur wandelen ongeveer kwamen we bij de zonnetempel aan. Helaas was het super bewolkt en hebben we dus niet kunnen genieten van een mooie zonsopgang. Daarna zijn we naar Machupicchu toe gewandeld en hebben we een rondleiding door de ruïne gekregen. Echt heel gaaf om die stad zo tussen de bergen te zien liggen en ook ongelofelijk hoe goed de ruïne nog intact is.
De eerste drie dagen zijn we trouwens ook nog verschillende ruines tegengekomen, zie foto’s. Na een paar uur hadden wij wel genoeg van de ruines en hebben we de bus naar Aguas Calientes gepakt waar we lekker wat zijn gaan eten en drinken.
Het was echt een geweldige ervaring om de Inkatrail te lopen en voor ons was het echt het hoogtepunt van de vakantie!! Het was ongelofelijk hoe lekker het eten was tijdens die dagen. We kregen drie verschillende maaltijden per dag en allemaal even lekker… daar kan de huishoudster bij mij thuis nog wel wat van leren hahaha… Verder hadden we een super aardige gids die ook heel veel wist te vertellen over de geschiedenis en de natuur. En natuurlijk zoals we al eerder gezegd hebben heel veel respect voor de porters!

De dag erna, maandag zijn we ’s avonds met de nachtbus naar Puno gegaan. ’s Morgens om 05.00 stonden we in Puno en ja wat moet je daar dan doen zo vroeg? Dus hebben we maar een taxi naar het centrum genomen en zagen we de ME voorbij komen die alle dronkenlappen uit de straten aan het vegen waren. Uiteindelijk hebben we bij een hotel heerlijk kunnen ontbijten en zijn we ’s morgens om 08.30 op de boot gestapt richting de eilanden op het Titicacameer. Na een half uur varen kwamen we bij de Uros eilanden aan, dit zijn drijvende eilanden gemaakt van riet. De mensen leven hier van het toerisme en de visserij. Nadat we wat uitleg gehad hadden over de eilanden en wat rondgekeken hadden zijn we verder gegaan naar het eiland Amantaní. Dit eiland is een stuk minder commercieel en hier hebben we een nacht geslapen bij een familie. Onze familie bestond uit een verschrikkelijk lieve vrouw, Gladys, met haar zoontje van 2 jaar. Deze mensen leven echt heel erg back to basic. Ze hebben een klein kleistenen huisje waarin ze koken op een zelfgemaakt vuurtje en dan nog een ander kleistenen huisje waarin ze slapen. Gladys heeft enorm haar best voor ons gedaan en 2 maaltijden gekookt die hoofdzakelijk bestonden uit aardappelen en maïs. Amantaní ligt op bijna 4000 meter hoog en dus is het heel erg moeilijk om dingen te verbouwen en lijden deze mensen best een armoedig bestaan.’s Avonds hadden we een traditioneel feest wat eigenlijk best wel grappig was! Iedereen kreeg traditionele kleding aan en hebben we met z’n allen gedanst op traditionele eilandmuziek. Daarna met een zaklantaarn de weg naar huis gezocht, de mensen hebben ook geen stroom op het eiland.
De volgende dag had Gladys een stevig ontbijt gemaakt met pannenkoeken en brood, lekker! Ook kregen we een lekker kopje muntthee van kruiden die ze uit de tuin geplukt had.
Daarna zijn we weer op de boot gestapt die nog langs een ander eiland Taquile ging alvorens terug te gaan naar Puno. Dit eiland was echt behoorlijk commercieel en overal liep iedereen aan je te zeuren om dingen te kopen enzo, dus dat was wel minder.

Toen we in Puno aankwamen hebben we meteen de bus naar Arequipa gepakt, waar we rond een uur of half 10 ’s avonds aankwamen. Onze bus hebben we maar de aardappel express genoemd, want er zaten eigenlijk alleen maar locals in die allemaal zakken aardappelen bij hadden. In Arequipa een super goed hostel gevonden en de dag erna de stad een beetje verkend. We zijn naar een Spaans klooster geweest en hebben een museum bezocht waarin Juanita, het ijsmeisje ligt. Dit is een Inka meisje wat geofferd is op een berg van 6700 meter hoog en ingevroren is in de sneeuw. Haar organen zijn nog helemaal intact en ze ligt in een vrieskist in het museum, heel apart om te zien. Ook hebben we een tweedaagse tour geregeld naar de Colca Cañon, dit is de diepste Canon ter wereld en ligt op ongeveer 4 uur rijden van Arequipa vandaan. Dit betekende dat we veel in de bus zaten, maar we hebben ook veel gestopt om foto’s te maken van vicuña’s, lama’s, prachtige landschappen etc. Uiteindelijk zijn we langs het hoogste punt van de reis gekomen: 4910 meter boven zeeniveau!! We mochten hier maar 10 minuten stoppen, omdat de lucht echt heel erg ijl is en er een grote kans is op hoogteziekte. Wel hebben we hier prachtige foto’s gemaakt.
Die nacht zijn we in het dorpje Chivay blijven slapen en de volgende ochtend zijn we vroeg naar Cruz del Condor vertrokken, hier vliegen bijna altijd condors rond ’s morgens. Er waren iets van 10 à 15 condors en het was echt super gaaf om ze te zien vliegen, zulke grote beesten!

Die avond hebben we de nachtbus gepakt naar Nasca waar we de volgende ochtend om 06.00 aankwamen. Die dag hebben wat door Nasca gewandeld en zijn we naar een mummie begraafplaats geweest. Op een grote vlakte midden in de woestijn liggen enorm veel graven. Een aantal graven worden tentoongesteld aan toeristen, maar waarschijnlijk zijn ze nog lang niet allemaal gevonden. De mensen begroeven hier vroeger de doden met al hun bezittingen, veel graven zijn dus beroofd en het goud wordt tot op heden nog steeds verhandeld in Lima.
’s Avonds zijn we naar een planetarium geweest om wat informatie te krijgen over de Nasca lijnen, hier staat Nasca natuurlijk toch om bekend! Vlakbij Nasca op een heel droog stuk woestijn is 150 m2 aan lijnen, vormen en figuren gevonden. De Nasca mensen hebben er waarschijnlijk 800 tot 1000 jaar over gedaan om deze lijnen te maken en dat deden ze door de donkere steentjes uit het zand te verwijderen. Het is niet bekend waarom deze lijnen gemaakt zijn en hoe de mensen dat precies gedaan hebben. De figuren zijn vanaf de grond niet te zien en daarom hebben we de dag erna met een vliegtuigje over de lijnen heen gevlogen, heel erg fascinerend!

Daarna zijn we doorgegaan naar Ica. Daar heb je een oase, Huacachina, die middenin de woestijn ligt. Echt super relaxt daar!! In Ica zijn we met een buggy door de duinen wezen crossen regelmatig kwam de buggy los van de grond, heel erg cool was dat! Ook kon je er sandboarden, maar dat hebben wij niet gedaan.

Vanuit Ica hebben we de bus naar Pisco gepakt waar we de Islas Ballestas bezocht hebben. Islas Ballestas is een groep met rotsen waar miljoenen vogels leven en honderden zeeleeuwen, heel gaaf om te zien! ’s Middags zijn we nog het nationaal park ‘Paracas’ ingeweest, wat eigenlijk allemaal woestijn is, en daar hebben we door een verrekijker wat flamingo’s kunnen spotten en verder hele mooie natuur gezien. We hebben daar lekker wat gegeten bij een restaurantje wat vlak aan de zee lag tussen wat rotsen in… echt vakantiegevoel dus!

Na Pisco zijn we via Lima weer teruggevlogen naar Cusco, waar we afgelopen donderdag aankwamen. Arjaan kon natuurlijk niet naar huis zonder cuy gegeten te hebben, dus hebben we de bus naar Tipon gepakt en daar heerlijk cavia gegeten.

Vrijdag was helaas alweer onze laatste dag samen in Cusco en toen zijn we wezen raften, wat echt heel gaaf was!! We hadden een rivier van niveau 3 à 3,5 en wat ons betreft had het nog wel wat ruiger gekund, maar het was echt super lachen!
Vrijdagavond hebben we heerlijk gegeten bij ‘Fallen Angel’ dé homotent van Cusco, maar ze hadden er wel super goed eten en hele goede bediening. Echt heel grappig hoe die tent eruit ziet, buiten staat een grote foute zilveren engel en binnen hebben ze het zo kitscherig mogelijk ingericht. Wat wij heel grappig vonden waren de tafels die gemaakt waren van een ouderwetse badkuip en waar dan een glazen blad overheen lag. In de badkuip zaten allemaal vissen enzo, super origineel!! Ook de w.c.’s waren heel apart, de ene w.c. was gemaakt van allemaal kapotte spiegels en de andere w.c. had rode verlichting en allemaal prikkeldraad aan de zijkanten en aan het plafond hingen allemaal harten.
Daarna zijn we nog wezen stappen in Mythology en El Muki wat ook erg leuk was!

Zaterdagochtend moesten we al vroeg op het vliegveld zijn, want om 8.10 ging de vlucht van Arjaan naar Lima toe. Het was echt niet leuk om weer afscheid van elkaar te moeten nemen, maja aan alles komt een eind… De tijd gaat trouwens wel heel snel, over 6 weekjes kom ik ook alweer terug naar Nederland. We hebben in ieder geval herinneringen aan een super vakantie waarin we samen heel veel mooie dingen gezien en beleefd hebben!!

Muchos besos !

Arjaan en Monique

• 23 Mei 2007 - 06:55

Arjaan:

En ik was erbij!!!!

Kus!

• 23 Mei 2007 - 08:06

Lenselink:

haha wat een pracht verhaal,
    heb je arjaan nou nog niet verteld dat als tie nou eens stopt met roken dat hij dan ook met 20 kilo die tocht kan lopen?

Veel plezier nog en tot over zes weken!
    Groeten Lens en charline

• 23 Mei 2007 - 09:13

Claudia:

Wow lang verhaal hoor, wel erg veel beleefd!! Leuk hoor.. Nog veel plezier daar die zes weken!!!
    Liefs!!

• 24 Mei 2007 - 19:59

Marianne:

Hoi Monique,
    Wat een leuk verhaal en prachtige foto's.
    Jullie hebben echt veel gezien.
    Leuk om op terug te kijken.
    We zijn blij dat we je over 6 weken weer zien.
    Nog veel werkplezier en dikke kus
    Mamma.

• 25 Mei 2007 - 20:47

Janine:

Hé oud huisgenootje!

ik kwam je site toevallig tegen.. Gave vakantie heb je gehad zeg! Mooie foto´s ook! Nou ja, morgen hoor ik de details wel, want je komt bij me eten ;-)
    Stel je er niet teveel van voor trouwens, ik heb namelijk nog geen één keer gekookt.. eheh..

Nos vemos!
    Un beso,
    Janine

(mocht je mijn foto´s willen zien:
    janinegoesperu.waarbenjij.nu)

• 29 Mei 2007 - 19:11

Ome Gert:

Wat is de wereld toch mooi!! Prachtige foto's gemaakt hoor.
    Gave vakentie, zeg!
    Nog heel veel plezier met elkaar.
    Ik zal Irene en Rogier je verhaal laten lezen. Die gaan namelijk eind van dit jaar op vakantie naaaaaaaar........Peru.
    Groetjes uit Zevenhoven.

• 30 Mei 2007 - 07:44

Annelies:

Heeej Mo,

Wat een vakantie zeg, bij Arjaan heb ik zoals je weet ook al foto´s gekeken. Echt super is het daar, die figuren ook ik vind het superwazig maar ook erg interessant.

En nu...... nog een paar weekjes en je bent er weer!!!!!!! Heb er nu al zin in!!

Dikke KUS Lies

• 30 Mei 2007 - 18:49

Manon:

Jah die Inka Trail was idd te gek hahaha en jah die porters zijn idd erg sterk. super dat je het ook gedaan hebt, Wie was jou gids?? ik had percey.. doe m maar de groetjes als je m nog ziet op kantoor.

Zag laatst weer paar excollegatjes op de webcam van Boris (zie dat er dus nog steeds hard gewerkt wordt;))..

Nou nog super veel plezier en doe ze de groetjes van mij