Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Monique Tol - WaarBenJij.nu Copacabana - Reisverslag uit Copacabana, Bolivia van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Copacabana

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

20 April 2007 | Bolivia, Copacabana

Heeejjj!!!

Afgelopen donderdag ben ik met Heleen en Elje naar Copacabana in Bolivia vertrokken met de nachtbus. Om 22.00 vertrok onze bus en vrijdag om 7 uur ’s morgens stonden we bij de grens tussen Peru en Bolivia. Iedereen die Peru binnenkomt heeft namelijk een visum voor 3 maanden en omdat die van ons bijna verlopen was, moesten we het land uit. Die nachtbus was niet bepaald een pretje, het was er echt ijs en ijskoud. Uiteindelijk kregen we wat dekens en dat scheelde wel veel en gelukkig heb ik ook wel redelijk kunnen slapen, maar comfortabel was anders.

Vlak voor de grens zijn we overgestapt op een collectivo, dat is zo’n klein bestelbusje. De rest van de mensen ging namelijk naar La Paz en dat is een andere route dan Copacabana. De man die met ons meeging zei dat we allemaal 5 dollar moesten geven om geen gedonder te hebben bij de grens met politie die je spullen wilt onderzoeken op drugs etc. Wat een corruptie!!!
Uiteindelijk hebben we het wel betaald, maar ik heb toch het vermoeden dat we opgelicht zijn. We hoorden namelijk later van anderen dat zij niets betaald hadden aan de grens. Maar goed er zijn ergere dingen dan voor 5 dollar opgelicht te worden…

In Copacabana zijn we snel op zoek gegaan naar een hostel en gevonden voor 15 Bolivianos (1,50!!!) per nacht. Trouwens, toen ik de naam Copacabana hoorde, moest ik gelijk denken aan dat liedje van ik meen Paul de Leeuw en tropische sferen enzo… maar dat was niet bepaald het geval. Het was er vrijdag stervenskoud, het was namelijk bewolkt en we zaten op een hoogte van bijna 4000 meter.

’s Middags lekker relaxt aangedaan en een tour geboekt om naar Isla del Sol te gaan (zonne eiland) Dit eiland ligt in het Titicacameer, het hoogst gelegen meer te wereld op een hoogte van 3820 meter.
’s Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest, Trucha een soort van zalm is daar de specialiteit, erg lekker!!

Zaterdagochtend zaten we om half 9 ’s morgens op de boot om naar Isla del Sol te gaan en het weer was gelukkig al een stuk beter!! Toen we op het eiland aankwamen zijn we eerst het noordelijk deel gaan bekijken waar ook ruines zijn. Daarna zijn we nog 15 kilometer gaan wandelen berg op berg af naar het zuiden van het eiland. Het was een geweldige wandeling en gelijk ook een goede oefening voor de Incatrail. :-)
Op het zuiden van het eiland ligt een soort van dorpje waar we een hostal gezocht hebben. ’s Avonds hebben we prachtige sterren gezien, op het eiland was verder geen verlichting of iets, dus dat was wel heel gaaf!!
Het was er trouwens helemaal niet toeristisch! Ik denk dat we tijdens onze wandeling maar 5 mensen tegengekomen zijn ofzo, echt super dat het er zo stil was! We hoorden later van een eilandbewoner dat het laagseizoen was, dus daar hadden we heel veel geluk mee.

Zondagochtend hebben we heerlijk buiten ontbeten vlakbij het meer, ik had helemaal het vakantiegevoel te pakken!! :D Daarna hebben we ’s middag de boot teruggenomen naar Copacabana en het was echt heerlijk weer die zondag! Stralend blauwe lucht, heel veel zon. Heb dus ook een lekker kleurtje te pakken.

Het Titicacameer is echt heel gaaf, heerlijk rustgevend en ook groot. Het heeft een omvang van 170 kilometer bij 60 kilometer en het ligt tussen de Andes bergketens van Peru en Bolivia in.
Bolivia is trouwens een heel mooi en leuk land! Het is er heel rustig en relaxt en prachtige natuur. Daarnaast is het leven ook een stuk goedkoper in Bolivia dan in Peru. In Bolivia heb je ook een zoutmeer waar ik erg graag een keer heen wil. Ik weet zeker dat ik nog een keer terugkom in dit land! In Bolivia hebben we ook ontzettend veel Backpackers gezien.

Maandag zijn Heleen en Elje met de bus richting La Paz gegaan en ik heb de bus terug naar Cusco gepakt. De eerste 3,5 uur was een beetje oncomfortabel in een mini bestelbusje helemaal volgepropt met mensen. Ze hebben namelijk één bus die vanuit Copacabana richting Puno gaat. Puno is een grensdorpje in Peru. En daar past natuurlijk nooit iedereen in, dus de reisbureau’s met de grootste mond laten hun passagiers naar binnen in die bus en de rest moet dan met zo’n collectivo. Ik zat in die collectivo met nog 2 jonge mensen uit Engeland, 1 uit Ierland en 1 uit Australie, dus dat was op zich wel gezellig!

In Puno waren ik en een Argentijnse jongen de enige die doorgingen naar Cusco, dus hadden ze ons samen één busticket gegeven. Niet zo heel handig, dat betekende dat we bij elkaar moesten blijven tot we de bus ingingen. We zijn toen met een fietstaxi (!) naar het centrum gegaan om daar te lunchen. Echt super grappig die taxi’s, het doet een beetje Aziatisch aan! En voor 25 eurocent per persoon brengen ze je heen waar je heen wilt.
’s Avonds rond 20.00 was ik weer terug in Cusco naar een lange maar leuke reis! De busreis gaat namelijk midden door het Andes gebergte heen, ik heb echt de hele weg lekker naar buiten zitten kijken. :-)

Nu ben ik weer aan het werk op m’n stage en sinds een paar weken loop ik met Boris mee die transfers doet. Is heel leuk werk! ’s Morgens staan we rond 7.00 op het vliegveld om passagiers op te halen, die brengen we naar het hotel en op weg naar het hotel geven we ze een citytour. In het hotel krijgen ze nog meer informatie en een kop coca thee en als ze de kamersleutels hebben gaan wij weer naar het kantoor toe. Op het kantoor doe ik administratief werk. Verder ben je ook aanspreekpunt voor deze passagiers. ’s Avonds rond 19.00 hebben we ook regelmatig briefings. Een gids komt dan naar het hotel toe om de passagiers informatie te geven over de Incatrail naar Machu Picchu. Wij zijn daar dan ook bij om te kijken of alles goed gaat. De groepen passagiers die wij begeleiden hebben namelijk geen reisleider en dus zijn wij vanuit kantoor verantwoordelijk voor ze. Heel leuk werk, alhoewel ik het inkopen van treintickets ook erg leuk vond!

Niet aankomend weekend, maar het weekend erop zal Arjaan naar Cusco komen! :D Ik kijk er echt al enorm naar uit!! We zullen samen de Incatrail gaan lopen (tocht van 4 dagen door de bergen naar de oude Inka stad Machu Picchu) Daarna zullen we nog lekker 2 weken gaan reizen door Peru! We zullen dan ook naar het Titicacameer gaan aan de kant van Peru, Puno en dat schijnt echt enorm toeristisch te zijn, dus ik ben benieuwd! Verder willen we naar de Colca Canyon gaan in Arequipa, wat te vergelijken is met de Grand Canyon in Amerika volgens zeggen en natuurlijk de Nasca lijnen. De Nasca lijnen zijn te vinden aan de kust van Peru in de woestijn. Het zijn mysterieuze lijnen in de woestijn in de vorm van dieren, planten en geometrische figuren. Ik heb er echt super veel zin in!!

Ik heb het nog steeds goed naar m’n zin in het gastgezin, al word ik regelmatig behoorlijk gek van Sebastian die zo ongelofelijk jaloers is. Vanmiddag zat ik te eten en Jenny zat naast me toen Sebastian thuis kwam. Ze had een pop in haar handen die eigenlijk van hem is, maar hij schaamt zich ervoor dat het zijn pop is. Dus hij werd heel boos en riep dat de pop van z’n moeder is en dat die echt heel boos werd als ze er Jenny mee zag. Dus Dina de pop meteen naar z’n kamer gebracht en Jenny een nieuwe pop beloofd. En Sebastian ging toen huilen, toen ik later boven was kreeg Dina een enorme uitbrander van Edy terwijl ze echt niks verkeerds had gedaan. Jenny had zelf die pop gevonden en ja.. Sebastian speelt er nooit mee, maar het feit dat Jenny die in haar handen heeft is hem al teveel. Dus ja.. Dina huilen, echt zo vervelend dit soort situaties. Edy kwam ook nog bij mij langs en ik heb hem uitgelegd dat Sebastian en Jenny voor mij op gelijke hoogte staan wat hij ook zeker wel begreep. Maar hij wist zelf ook niet echt wat ie er nou mee aanmoest… Maar goed, gelukkig zijn dat hun problemen en niet de mijne.

Zo, dit was het weer even voor nu!

Muchos besos, Monique

  • 20 April 2007 - 16:06

    Veer:

    Zucht... ik wil ooook! Wat een mooie foto's heb je weer.

    Als Arjaan er is, gaat hij dan een gastweblog schrijven? :p Of is dat niet zijn ding? hihi

    Heeft Renske je nog aangesproken per mail? Ze zei dat ze dat ging doen, maar ja, ik ken dr, die leeft echt van moment tot moment.. dat blijkt wel uit het feit dat ze ineens in Peru zit ipv Brazilië waar ze eigenlijk eerst zat... :D


    Anyway, leuk bericht weer, dat er nog maar veel mogen volgen!

    Liefs

  • 20 April 2007 - 17:31

    Gerry:

    Zoals al gezegt, weer prachtige foto,s. En inderdaad je krijgt wel zin in vakantie als je er naar kijkt. Doeiiiiiiii

  • 20 April 2007 - 18:57

    Marianne:

    Hoi Monique, wat heb je weer mooie foto's gemaakt.
    Een leuk verhaal om te lezen.
    Groetjes het thuisfront.

  • 20 April 2007 - 22:51

    Arjaan:

    Wat een mooie foto's!!

    Ik heb er echt superveel zin in om er ook heen te gaan!

    Tot over 10 daagjes!!!

    Dikke kus!

  • 20 April 2007 - 22:52

    Arjaan:

    Correctie: nog 9 dagen, het is al na 12 uur!

  • 21 April 2007 - 11:43

    Claudia:

    Wat een lang verhaal!!!!!!! Leuk dat je in Bolivia bent geweest!! En nog goedkoper dan Peru!!! Je kunt toch maar beter de Nederlandse bussen hebben he ;) Ik denk toch wel dat die iets comfortabeler en groter zijn :P hahahahaha... Maar wederom weer leuke foto's!!!
    Adiossssssss Clau!!!!!

  • 21 April 2007 - 17:59

    Steef:

    Heyy mo,,

    Weer eeens een leuk berichtje om te lezen, t lijkt me egt vet cool daar. K kom net uit de kantine en ga zoww weer naar de klinker/leeuwtje:P Met Claudia die gaat tegenwoordig ook mee:P:P. K had een 6 voor me Engels:D:D Ik ga nu bijna cker over:) Nog veel plezier daar in dat zonnige peru.

    xxx - Steef

  • 21 April 2007 - 18:01

    Claudia:

    Jaaa dikke party daar met Stefan!! Altijd gezellig met die gozer!! ;)

  • 21 April 2007 - 20:42

    Sharon:

    Heey,

    Leuke foto's en wat een prachtig weer daar. Hier in Madrid heeft het al veel geregend, tsss.. Maar volgende week komt er een omslag in het weer; 25 graden en mucho sol:) jippie!
    Nog veel plezier!

    Groeten uit Madrid

  • 25 April 2007 - 11:27

    Nelke:

    Wauw... wat kom je toch op geweldige plekken! Ik benijd mijn broer.. Hij gaat naar zijn meisje, naar een prachtig land en heeft dan meteen een hele goeie 'gids' te pakken :-))
    Geniet ze.

    Liefs Nelke (en Evi)

  • 25 April 2007 - 11:27

    Nelke:

    Wauw... wat kom je toch op geweldige plekken! Ik benijd mijn broer.. Hij gaat naar zijn meisje, naar een prachtig land en heeft dan meteen een hele goeie 'gids' te pakken :-))
    Geniet ze.

    Liefs Nelke (en Evi)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Copacabana

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2008

Einde van de reis

07 December 2008

Brazil!!!

28 November 2008

Nieuwe avonturen!

24 November 2008

De reis is begonnen!

18 November 2008

Ik ben weer terug in Cusco!!
Monique

Actief sinds 30 Juni 2006
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 89504

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 07 Juli 2014

Stage lopen en masterproject in El Salvador!

23 Januari 2013 - 29 April 2013

Nicaragua & Guatemala

18 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Vakantie naar Cuba

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

3 weken backpacken in Guatemala

15 November 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: