La bruja - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu La bruja - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu

La bruja

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

19 Maart 2007 | Peru, Cusco

Hola!

Hoe is het daar bij jullie in Nederland? Ik heb het nog steeds erg goed naar m’n zin hier in Cusco.

Twee weken geleden is er bij ons een heks op visite geweest, de commadre van Edy. Commadre is een peetante als ik het goed heb begrepen. Deze vrouw is 86 jaar, hoort en ziet erg slecht en ze woont in een klein dorpje (Paucartambo) en spreekt dus alleen maar Quechua. Het verhaal gaat dat ze vroeger door een bliksemstraal is getroffen en toen ze wakker werd opeens speciale krachten had gekregen. In haar dorpje helpt ze dan ook altijd de mensen wanneer die ziek zijn of problemen hebben.
Nu kwam ze dus bij ons op visite om Sebastian en Lilia beter te maken. Mijn familie was namelijk op vakantie toen ik in Peru aankwam en ze hebben op de terugreis een ongeluk gehad. Ze reden op de autosnelweg en het was erg slecht weer, de auto is op een gegeven moment gaan slippen en net op het randje van de afgrond stil blijven staan. Ze hebben dus heel veel geluk gehad dat ze aan de dood ontsnapt zijn. Sindsdien heeft Sebastian heel veel last van nachtmerries en eet hij ook heel slecht. Verder zit Lilia ook niet zo goed in haar vel en dus hadden ze de Commadre uitgenodigd om langs te komen.

Ik vond het eigenlijk allemaal een beetje raar toen ik die vrijdagavond binnenkwam en de familie + Commadre in de woonkamer aantrof. Ze had ook een zwarte kat bij en verder had ze ook een soort van roe bij d’r en wierook. Ik ben zelf iets te nuchter voor dit soort dingen, maar natuurlijk alle respect voor mijn familie die er heilig in geloven dat zij mensen beter kan maken.
Heel grappig was dat toen wij zaten te eten Commadre naar het vissen aquarium zat te kijken en opeens zei: goh, wat een leuk tv programma is dit. Wij moesten met z’n alleen echt heel hard lachen.

Op zaterdagavond ging ze Sebastian genezen van z’n nachtmerries en eetproblemen en dus werd hij in een speciaal kleed gewikkeld en op bed gelegd. De commadre ging met een soort van schoolbel door het hele huis lopen om alle geesten wakker te maken. Vervolgens ging ze met allemaal wierook door het huis lopen om de slechte geesten weg te jagen. Commadre kan aura’s lezen en volgens haar is het aura van Sebastian een keer opengegaan waardoor z’n spirit kon ontsnappen. Hoe dat open kan gaan dat weet ik niet, want daar kreeg ik niet echt een duidelijk antwoord op. Dus heeft ze z’n spirit in huis gezocht en de rest van de nacht bij hem gewaakt en gerookt zodat er geen andere spirits toe konden treden in z’n lichaam. Van te voren hadden ze allemaal een speciaal soort water gedronken wat bestond uit water van zeven verschillende rivieren en pure alcohol. Naar mijn idee werkte die pure alcohol ook wel redelijk goed.

Verder kan ze ook in de cocabladeren dingen zien over iemand. Wat wel heel apart was, is dat ze cocabladeren gelezen heeft voor Dina. Dina had daar namelijk omgevraagd en de Commadre zag toen dat ze allemaal problemen heeft met haar vriend. Ze vroeg toen aan Dina waar hij vriend nu was. Dina zei vervolgens dat haar vriend al zes maanden in de jungle zit en dat ze verder niets meer wilde weten over wat Commadre te vertellen had. Commadre vertelde toen later aan Lilia dat Dina gelogen had over haar vriend, omdat ze gezien had dat ze heel recent nog samen geweest waren. Ik was de enige die dat wist en ik vond het wel heel apart dat die vrouw dat dus kon zien in haar cocabladeren.

Of Sebastian er nou heel erg door veranderd is weet ik niet precies. Wel lijkt hij wat aardiger te zijn voor Jenny dan voorheen. Hij gooide Jenny namelijk regelmatig op de grond of tegen een tafel aan uit jaloezie, omdat de meeste buitenlandse studenten veel meer aandacht aan Jenny schenken dan aan hem.
Wat betreft het eten kan dat heel erg wisselen. Soms eet hij z’n hele bord leeg en vanavond bijvoorbeeld had hij weer geen honger en heeft dan ook amper wat gegeten. Maar goed… zolang hij en de familie erin geloven dan zal het allemaal wel goed komen.

Nu zijn we vandaag (zondag) op hondenjacht geweest, Sebastian krijgt namelijk een klein hondje. Maar helaas waren de winkels dicht en hebben we dus geen hond gevonden. Daarna hebben we Teresa weggebracht naar San Blas, want zij had daar een afspraak met de baas van de talenschool, Manfred en daarna is ze met het vliegtuig terug naar Boston gegaan. Vervolgens kreeg mijn familie spontaan heel veel zin in cavia en dus zijn we naar Tipon gereden om ‘cuy’ te eten. (Ja Clau, toch wordt ‘cuy’ ook in dit verhaal weer vermeldt ;-) )
Daarna zijn we nog langs de moeder van Edy gegaan, want die is heel erg ziek op het moment. Ze heeft heel veel pijn aan haar spieren, een soort van reuma achtig volgens mij. Commadre is bij haar ook langs geweest en de dag erna begon ze weer te eten en te praten. Het gaat dus nu gelukkig wel wat beter met haar.

Vanavond heb ik lekker relaxt gedaan, want morgen moet ik weer werken. Ik ga morgen zelf 60 treintickets voor Machu Picchu kopen, dus dat is wel een uitdaging om dat goed te fixen!
Afgelopen maandag hebben Yuri en ik trouwens voor 7000 dollar aan kaartjes gekocht op een ochtendje.. wow!!

Aanstaande zaterdag ga ik om 6.00 ’s morgens met Sandra, de zus van Lilia naar de markt toe om voor een paar soles heel veel kleren en schoenen aan te schaffen voor de kinderen uit Dina d’r dorp. Je schijnt daar voor 3 a 4 soles kinderkleren te kunnen kopen van een merk… ben benieuwd!

Nou, dit was het weer even!

Besos

Monique

  • 19 Maart 2007 - 19:20

    Gerry:

    was je niet nieuwschierig of die commadre iets over jou wist? zou ik wel zijn denk ik, tot de volgende keer

  • 19 Maart 2007 - 20:02

    Claudia:

    Jah idd, ik zou ook wel nieuwsgierig zijn!!!!!! Best spannend om mee te maken zoiets!!
    Kusjee en veel plezier met je heerlijke sappige caviaatjes ;)
    Kusje!!

  • 19 Maart 2007 - 21:14

    Lens:

    He monique, wat een vette verhalen zeg! Ik vind dat je het prachtig beschrijft allemaal! Is Inca Kola trouwens een soort nepcola?
    Groeten lens

  • 19 Maart 2007 - 22:53

    Arjaan:

    Ziet er goed uit die halve koei of hoe heet dat ook al weer ;)

    Kussie en tot snel!!!

  • 20 Maart 2007 - 07:09

    Sas:

    Leuk verhaal weer joh! Ben inderdaad benieuwd of je wat over jezelf heb gevraagd, heb ik toen wel gedaan, heeeel vaag, want die mensen weten dingen die ze écht niet kunnen weten! dus toch stiekem wel interessant hoor...hihi

    groetjes Sas

  • 20 Maart 2007 - 17:45

    Veer:

    Het weer is hier belachelijk... dan weer volle zon en prima voor een zomerjasje, en dan ineens hagelstenen zo groot als ehmm... nou ja als hele grote hagelstenen... heb jij zeker geen last van daar he?

    kus

  • 21 Maart 2007 - 11:12

    Inge:

    Hee Mootje,

    Jeetje wat maak jij veel mee zeg daar. Ben wel een beetje jaloers hoor!! Behalve op dat cavia-eten dan.. getver. Moet er niet aan denken. Serveren ze daar ook Husky? Hihi. Veel plezier daar en pas op met die heksen daar he...

    Kussie

  • 23 Maart 2007 - 12:11

    Caroline:

    Hoi wat spannend zo'n heks. En wat een toeval dat ze dat wist van Dina. Wilde je zelf ook niets weten????
    Je verhalen zijn wel hartstikke leuk om te lezen, je schrijft goed!!

    Leuk om weer wat van je te horen en fijn dat je het zo naar je zin hebt.

    Groeten Caroline
    Viavox

  • 26 Maart 2007 - 18:57

    Stefan:

    Heyy Mo,
    Srry dat ik lang niks van me heb laten horen, maar had t een btje druk. Mooie verhalen heb jij zeg. K ben net naar de tandarts geweest en had 1 gaatje:O, maar kwam alleen omdat ik daar een slegt stukje glucose had, niet omdat ik slecht poets. Nog veel plezier daar in dat gekke landje van je:P:P

    XxX Steef

  • 27 Maart 2007 - 08:21

    Charline:

    Hey Monique,
    wat een aparte verhalen zeg?? een heks? snap ik dat je daar wat te nuchter voor bent. misschien gaat ze jou ook nog genezen? ;-)

    veel plezier nog daar....
    groetjes Charline

  • 28 Maart 2007 - 13:30

    Anna:

    Salut Monique!
    J'ai vraiment aimé voir les photos du safari. La campagne de Peru est vraiment magnifique! Ca me semble que tu as un bon temps là bas! Je mange tout plus ou moins, mais je ne sais pas si je voudrais manger les animaux que vous mangez au Peru! La semaine prochaine Charlotte et moi vont aller à Helsinki pour visiter Sandra et Eva sera là aussi. Ca sera très sympa de les revoir!
    Bisous,
    Anna

  • 29 Maart 2007 - 20:01

    Corrie Klaver:

    Hoi Monique,
    Ik had gisteren je moeder aan de telefoon en ze vertelde over je reis, dus ik heb snel deze website genoteerd en heb vanavond heerlijk zitten lezen, meid, wat heb ik een bewondering voor je, echt. Wat had ik dit graag mee willen maken op jouw leeftijd, maar of ik ook zo sterk in mijn schoenen had gestaan weet ik niet. Dat verhaal over die corrupte politie vind ik griezelig, brrr en cavia's eten (ohhhh, ik heb ze vroeger in een kooitje gehad), heel schattige beestjes, maar opeten ??!!, vooral als je ze inderdaad over je voeten voelt kruipen, "griezel de griezel". En dan die tocht met die sportwagen met 140 km/uur rondscheuren, tja die mensen leven zo totaal anders en dan vind ik het echt bewonderenswaardig hoe jij je er doorheen slaaT en volop geniet. Dit vergeet je nooit meer van je leven!!! Ik ga je lekker volgen en genieten van je mooie verhalen.
    Monique, heel veel plezier en mooie levenslessen daar (want dat zijn het) en bedenk dat niemand deze ervaringen/belevenissen van je kan afnemen.

    Groetjes,

    Corrie Klaver (van het schaatsen, weet je wel)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2008

Einde van de reis

07 December 2008

Brazil!!!

28 November 2008

Nieuwe avonturen!

24 November 2008

De reis is begonnen!

18 November 2008

Ik ben weer terug in Cusco!!
Monique

Actief sinds 30 Juni 2006
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 89514

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 07 Juli 2014

Stage lopen en masterproject in El Salvador!

23 Januari 2013 - 29 April 2013

Nicaragua & Guatemala

18 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Vakantie naar Cuba

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

3 weken backpacken in Guatemala

15 November 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: