Drukke week.. - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu Drukke week.. - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Drukke week..

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

24 Februari 2007 | Peru, Cusco

Het is alweer even geleden dat ik een berichtje op m’n weblog geplaatst heb… maar dat komt omdat de tijd hier ook zo ongelofelijk snel gaat en ik zoveel leuke dingen meemaak! Ik ben trouwens al helemaal verliefd aan het raken op Peru!! Gelukkig heb ik hier nog vijf maanden!

Vorige week vrijdag was de diploma uitreiking van m’n Spaanse lerares Milagros. Ik had die week samen met Susanne les (Duitsland) en dus zijn we met een andere lerares naar de diploma uitreiking geweest. Dit was heel leuk om mee te maken! Het gaat echt op z’n Amerikaans. Iedereen heeft een toga aan en dan zo’n vierkant hoedje op z’n hoofd met een kwast eraan.
’s Avonds waren we uitgenodigd om op haar feestje te komen en dat was ook heel gaaf! Milagros zingt ook in een bandje en die was gekomen om op haar feestje te spelen. We hebben heel veel gedanst, Pisco Sour gedronken en polonaise gelopen haha. Kortom: een super avond!

Vorige week zondag ben ik met mijn gastfamilie mee geweest naar Cai Cay om daar carneval te vieren. Cai Cay is een heel klein dorpje in the middle of nowhere waar de man van de tante van mijn vader een kinderdagverblijf opgericht heeft voor arme kindjes. Die kindjes zijn er ’s avonds en in de weekenden niet… dus konden wij er mooi carneval vieren!
Het carnevallen gaat hier wel iets anders dan in Nederland, het is hier een watergevecht met waterballonnen en emmers water! Het was echt heel erg leuk en gezellig allemaal.. nadat iedereen zeiknat was zijn we gaan barbecueën met z’n allen en vervolgens werd er een nieuw gevecht gehouden met allerlei kleuren meel. Daarna gezellig gekletst met m’n ‘familie’ en rond een uur of half 9 ’s avonds waren we weer terug in Cusco. Hele leuke dag gehad!

Dinsdag ben ik met mijn werk naar een klein dorpje in de richting van Pisac geweest. Er was namelijk een lunch georganiseerd voor alle portadores. Dat zijn mensen die de Incatrail meelopen met toeristen en al hun spullen naar boven dragen. Zij lopen dus vier dagen met 20 kilo zooi van toeristen rond.. wow echt wel zwaar! Voor ons waren allemaal stoelen neergezet en er waren typische dansen uit Cusco. Heel erg leuk om te zien en super jammer dat ik m’n camera niet bij had! Na al het dansen, waar wij ook nog aan mee moesten doen haha, werden er allemaal toespraken gehouden en toen gingen we eten met z’n allen. Ik heb voor het eerst in m’n leven cavia gegeten en het was eigenlijk best wel lekker! Wie weet stap ik straks in Nederland ook nog weleens de dierenwinkel in ;-) hahahaha. Je krijgt zo’n beest helemaal kant en klaar op je bord, met z’n mond open. Al z’n tanden zitten er nog in, z’n nagels en staart zitten er nog aan.. alleen z’n ingewanden zijn er uitgehaald. Erg jammer dat ik m’n camera niet bij had… Ik voelde me wel een beetje een kannibaal eigenlijk toen ik z’n vel aan het afscheuren was en z’n poten er uit moest trekken enzo. Maar goed.. het was wel lekker! Alhoewel er niet super vlees aanzit. Hier in de Andes is cavia een bijzonder gerecht dat gegeten wordt met speciale gelegenheden.
Er was een bus geregeld om naar het dorpje te gaan en m’n baas ging met z’n eigen auto, een racewagen. Hij vroeg of ik zin had om hem mee te rijden. Dus ik de auto in en twee andere collega’s zaten al helemaal in de riemen en hielden zich goed vast… dus ik had zoiets van ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Met een snelheid van 140 kilometer per uur zijn we door de bergen geraced gewoon. Het was eigenlijk best wel gevaarlijk, omdat het de hele tijd bochten zijn waar je doorheen gaat en je dus niet goed tegenliggers aan kunt zien komen. Mijn baas slipte dan ook behoorlijk in de bochten. Het was wel heel spannend en cool… maar aan de andere kant ook levensgevaarlijk. Maar goed, ik heb het allemaal prima overleefd!

Afgelopen woensdag ben ik naar de voetbalwedstrijd Cienciano-CD Toluca geweest. CD Toluca is een ploeg uit Mexico en deze wedstrijd was voor de Copa Libertadores, zeg maar de Champions league bij ons. Heel Cusco was in de ban van deze wedstrijd en iedereen was ervan overtuigt dat Cusco ging winnen, omdat ze normaliter beter zijn dan de Mexicaanse ploeg. Het was echt heel gaaf om zo’n voetbalwedstrijd mee te maken! Overal vuurwerk op de tribunes en heel veel sfeer in het stadion. Helaas hebben ze uiteindelijk verloren met 2-1 en zijn we teleurgesteld nog maar even wat gaan drinken in de Mythology. Wel een hele leuke avond gehad!

Gisteren had ik m’n laatste Spaanse les en eigenlijk vindt ik het wel lekker dat ik daar weer mee klaar ben. Deze week had ik privé les omdat er verder geen andere studenten met mijn niveau Spaans waren.. eigenlijk wel heel relaxt! Mijn lerares van deze week heette Milagros en is 25 jaar oud. Omdat ik alle grammatica gehad heb, hebben we Harry Potter en de vuurbeker in het Spaans gekeken en verder heel veel gekletst, het was een hele leuke week. Vrijdag zijn we naar een Peruaanse begraafplaats geweest (zie foto’s) Dat is echt heel anders als bij ons in Nederland. Je hebt daar allemaal muren staan, waar de kisten horizontaal ingeschoven worden en dan heb je zeg maar aan de voorkant een raampje waar ze een foto neerzetten van de overledene en eventueel bloemetjes en andere mooie versierseltjes. De rijkere mensen hebben een soort van huisje waar de overledene in ligt.
Daarna zijn we naar een vis restaurant gegaan waar we Ceviche gegeten hebben. Dit is een Andes specialiteit en is rauwe vis geweekt in limoensap. Ik vond het eigenlijk best wel lekker, het is alleen best wel zuur door die limoen!
‘s Avonds heb ik weer salsales gehad en daarna ben ik nog even wezen dansen in Mythology met andere Nederlandse meiden waar ik hier erg veel mee omga. Hele leuke avond gehad!

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen en straks ga ik naar een workshop toe van de dansschool. Dan zullen er allemaal verschillende dansen gedemonstreerd worden zoals: merengue, salsa, bachata en nog een Boliviaanse dans waarvan ik de naam ben vergeten.. ben benieuwd!

Morgen ga ik met Dina naar haar dorp toe. We zullen om half 6 vertrekken en dan gaan we per vrachtwagen 3 uur over onverharde wegen richting haar dorp. Het lijkt me wel heel gaaf en bijzonder om op zo’n vrachtwagen te zitten! Ik heb er in ieder geval heel veel zin in! Verder is het morgen de afsluiting van het carneval en gaan we vanmiddag nog even waterballonnen enzo kopen.. zodat we morgen nog een watergevecht kunnen houden in haar dorp.

Verder heb ik sinds vorige week een Nederlands huisgenootje. Rodrigo studeert momenteel in Lima en dus is er een kamer vrij. Ze heet Kathelijn en is erg aardig! Ze zal nog twee weken blijven. Helaas is ze van de week erg ziek geweest van de hoogte: bloedneus, hoofdpijn, buikpijn, misselijk. Wow, wat heb ik geluk gehad dat ik helemaal nergens last van gehad heb!!

Nou, dat was het weer voor nu! Heel fijn weekend allemaal!!

Muchos besos de Peru,

Monique

  • 25 Februari 2007 - 09:20

    Carl:

    Die Cavia echt klasse hoe je dat beschreven hebt!!!

  • 25 Februari 2007 - 15:00

    Arjaan:

    Over een par weekjes kom ik ook cavia en vis-in-limoensap eten hoor!!!

    Dikke kus!!

  • 25 Februari 2007 - 21:18

    Claudia:

    Hooiii,,
    Wat een leuke foto's allemaal daar, en leuk om weer een verhaal te lezen...
    Maar ik had geen sms gehad voor mijn verjaardag.. Vandaar dat ik dat bericht schreef.. Maar maakt niet uit hoor!!!!!! No problemo!!!
    Maarre,, ik denk dat ik morgen even langs de dierenwinkel ga, cavia's inslaan ;) NEEE GRAPJE... Iel, dat lijkt me zo vies om te eten, maar jij vond dat dus wel te pruimen.. Hahaha... Gekke meid ;)
    Nouuu ik lees wel weer een bericht van je!!!
    Adiosssss...
    Muchos besos de Noorden,
    Kus, Claudia!!!!!

  • 25 Februari 2007 - 22:26

    Eva:

    Monique, ik moet het je geven, ik geniet elke keer weer van je uiteenzettingen over je Peruaans avontuur. Bijna of ik ben er zelf geweest ;). Het lijkt me anders wel een geweldige vakantiebestemming, al moet je der dan de cavia's en macho bazen met racecars bijnemen... Doch dat of een thesis... de keuze is snel gemaakt!
    Geniet met volle teugen. Ik doe hetzelfde hier in Belgique!
    Bisous!

  • 26 Februari 2007 - 11:34

    Manon:

    Heey monique,

    Dacht laat ff een berichtje achter op je site. Ben Manon en heb voor jou stage bij GAP gelopen.. gelukkig bevalt t jou ook zow goed echt super gehad daar (idd erick rijd nogal hard door de bergen heen:P)

    Wou je nog even super veel plezier wensen en doe de groetjes aan de rest van de collegas van me

    Beso

  • 26 Februari 2007 - 17:04

    Veer:

    Hoe smaakt zo'n ding eigenlijk? Je zou zeggen als varkensvlees (guinea pig) maar aangezien ik het nog nooit geprobeerd heb... ik zou er bijna mijn vegetariërschap voor opgeven haha

    Maar goed, genoeg over cavia's. Carnaval klinkt daar een stuk leuker dan hier. Ik heb het zoals vanouds genegeerd. (Ik moest ook werken natuurlijk.)

    Zeker jammer dat je je camera niet overal bij had. Voor ons iig, voor jou misschien beter, de beste herinneringen zijn toch altijd die in je hoofd...

    Dikke kus!!

  • 27 Februari 2007 - 11:02

    Nelke:

    Hey Monique! Wat een avonturen.. geen broodje aap, maar pootje cavia: held!! Prachtige foto's weer, je ziet er goed uit, stralend. Hier alles ok en ik geloof net zo nat als tijdens jullie carnavalsfeest.

    Kus Nelke en Evi

  • 27 Februari 2007 - 11:02

    Nelke:

    Hey Monique! Wat een avonturen.. geen broodje aap, maar pootje cavia: held!! Prachtige foto's weer, je ziet er goed uit, stralend. Hier alles ok en ik geloof net zo nat als tijdens jullie carnavalsfeest.

    Kus Nelke en Evi

  • 01 Maart 2007 - 19:53

    Truus:

    WAt een verhaal weer Monique. Ik zal het Therese niet laten lezen want ze heeft een cavia en is stapel op dat beest. Groetjes van de Tollen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2008

Einde van de reis

07 December 2008

Brazil!!!

28 November 2008

Nieuwe avonturen!

24 November 2008

De reis is begonnen!

18 November 2008

Ik ben weer terug in Cusco!!
Monique

Actief sinds 30 Juni 2006
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 89513

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 07 Juli 2014

Stage lopen en masterproject in El Salvador!

23 Januari 2013 - 29 April 2013

Nicaragua & Guatemala

18 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Vakantie naar Cuba

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

3 weken backpacken in Guatemala

15 November 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: