Inca ruines - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu Inca ruines - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Inca ruines

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

14 Februari 2007 | Peru, Cusco

Vorige week woensdag ben ik met Jan-Thijs, Johanneke en Heleen naar Saqsaywaman en Q’enqo geweest. Saqsaywaman is een enorm groot fort van de Inca’s, gelegen op een berg hoog boven Cusco. Zij hebben in dit fort dan ook lang standgehouden tegen de Spanjaarden. Uiteindelijk hebben de Inca’s de slag verloren doordat ze verzwakt waren door honger en dorst. De Spanjaarden hebben Saqsaywaman daarna voor een groot deel verwoest om herhaling te voorkomen. Toch zijn er nog een hoop interessante dingen te zien bij deze ruïne en dat wil wel wat zeggen over de bouwkunsten van de Inca’s.

Daarna zijn we doorgegaan naar Q’enqo, wat aan de andere kant van weg ligt. Q’enqo bestaat uit allemaal rotsen en stenen, heilige objecten voor de Inca’s. Het hart van Q’enqo is een grote steen waarin allemaal figuren, traptreden en plateaus zijn uitgehakt. Er is ook een uitgehakte zigzaglijn te vinden, dit was waarschijnlijk een vloeistofkanaal waardoor de priesters lama bloed lieten lopen. De snelheid waarmee het bloed stroomde gaf de priesters oplossingen voor problemen of het doen van voorspellingen. In de grot onder de rotsen werden vermoedelijk Inca mummies bewaard. Beide ruines waren erg interessant!

Verder heb ik afgelopen week heel veel salsa gedanst, haha! Vrijdagavond heb ik met nog wat Nederlandse meiden kroegentocht gehouden en naar een aantal kroegen/discotheken in het centrum geweest. Uiteindelijk vonden we Mythology toch het leukst.. maar dat zal ook wel komen omdat we daar wel wat mensen kennen.

Zaterdag ben ik met Jan-Thijs, Marlies en Heleen naar Tipon en Pikillacta geweest. Voor 3,75 euro per persoon hadden we een taxi gehuurd voor de hele dag die ook gewoon op ons bleef wachten de hele tijd.. echt heel relaxt!
De ruines van Tipon bestaan uit een groot irrigatiesysteem, ontwikkeld door de Inca’s, zodat alle landbouw gemakkelijk voorzien kon worden van water. Echt overal zie je gootjes met water lopen. Ook stonden er nog drie andere gebouwen waar de oogst werd opgeslagen. Heel interessant!
Na Tipon zijn we doorgegaan naar Pikillacta, een ommuurde stad. Deze stad is niet van de Inca’s, maar van de pre-Inca cultuur: Huari.

Het is echt zo ongelofelijk gaaf om door de Andes te rijden met de auto. De natuur is in één woord geweldig en ik wilde echt de hele tijd foto’s maken om al die mooie dingen vast te leggen. Ook kom je in een hele andere wereld als je Cusco uit bent. Het lijkt wel alsof de tijd jaren teruggaat… er is bijvoorbeeld geen verharde weg meer, naast de hoofdweg die naar andere grote plaatsen loopt, en ook zie je allemaal mensen lopen die producten vervoeren door ze op hun rug te dragen. Heel indrukwekkend wel eigenlijk, de mensen leven zo anders als wij in Nederland.

Zondag zijn we met z’n zevenen met een busje naar Chinchero, Urubamba en Ollantaytambo geweest. Echt een hele leuke en gezellige dag gehad! In Chinchero hebben we de plaatselijke markt bezocht en de kerk. De kerk was net aan het uitlopen van een mis, in Quechua, toen wij daar aankwamen en dat maakte het bezoek wel extra bijzonder. Overal in die kerk zag je beelden van Jezus op een paard, Jezus in een glazen kist en ga zo maar door….
In Urubamba, genoemd naar de rivier Urubamba die in Peru ontspringt en doorloopt naar Brazilie, hebben we lekker geluncht. Daarna zijn we doorgegaan naar Ollantaytambo en dat is ook echt een geweldig dorp!! Het doet een beetje western aan.. heel licht allemaal met huizen en straatstenen en overal zie je cactussen en andere ‘droge’ planten. Hier hebben we ook weer ruines bezocht en rond een uur of 18.00 waren we weer thuis na een super dag!!

’s Avonds was natuurlijk de verjaardag van mijn gastmoeder en Heleen mocht ook komen. Het was echt heel gaaf om zo’n Peruaans feest mee te maken. Iedereen ging de hele avond dansen en de gemiddelde leeftijd lag toch wel op zo’n 45 – 50 jaar. Verder was er ontzettend lekker eten en een hele lekkere taart!! Hahaha… Vanaf een uur of 23.00 waren de meeste al redelijk beschonken en begon het polonaise lopen en zingen, waar ik eigenlijk best wel om moest lachen. 1.00 ben ik lekker m’n bedje ingedoken.

Verder ben ik uitgenodigd om binnenkort een keer met Dina mee te gaan naar haar dorp, twee uur rijden vanaf Cusco. Ik vind het erg leuk dat ze me heeft uitgenodigd, maar het lijkt me ook wel een beetje moeilijk, omdat er heel veel armoede is in haar dorp. Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat ze best iets zouden willen doen of opsturen voor de kinderen hier in Peru. Nu ga ik eens kijken of ik de kinderen in Dina’s dorp blij zou kunnen maken met dingen, grappig is dat ik de eerste ‘blanke’ zal zijn die haar dorp zal bezoeken. Ik hoorde al van Dina dat er veel gebrek is aan bijvoorbeeld kleren, schoenen, schrijfwaar voor op school, tandenborstels en ga zo maar door… en voor één euro kun je hier al best veel kopen. Ik denk dat we eind februari of maart naar haar dorp zullen gaan en dan zal ik er jullie meer over vertellen!!

Deze week heb ik nog steeds Spaanse les ’s morgens en ’s middags ga ik naar m’n stage toe. Hele aardige mensen allemaal! Ik heb me intussen ingelezen en verder wat administratief werk, omdat het op dit moment laagseizoen is en er dus niet super veel werk is. Hierdoor heb ik mooi de kans om even twee weken ‘in te komen’, want 1 maart zal de drukte beginnen!
Gisteren heb ik ook Saskia gezien op m’n werk, zij zit nu in IBL 4 en heeft vorig jaar stage gelopen bij GAP. Was erg leuk om elkaar weer te zien en we gaan donderdagmiddag lekker lunchen!

Ik weet nu trouwens ook wat regenseizoen betekend. Op dit moment (8.00 ’s morgens) giet het hier echt, niet NORMAAL!! Ik denk dat ik dus maar even een taxi naar school pak…

Vanavond heb ik weer salsa les! Nou, dit was het weer even vanuit het verre Peru.. hoop dat bij jullie ook alles goed gaat!!

Muchos besos,

Monique

  • 14 Februari 2007 - 20:01

    Claudia:

    En ik was ook nog jarig!!!!!!!!!

  • 14 Februari 2007 - 20:01

    Gerry:

    een fijne valentijn en de groetjes van Franky en Kimberley.

  • 14 Februari 2007 - 21:51

    Marianne :

    Hoi we zijn blij dat we weer iets van je horen.
    Succes op je werk.
    Dikke kus pappa en mamma.

  • 15 Februari 2007 - 13:53

    Linda:

    Hey Mo!
    Zo te horen heb je weer een supertijd daar in Peru. Mooie foto's, het is daar echt zoals ik het me had voorgesteld. Heel veel succes met je stage en natuurlijk veel plezier! Groetjes, Linda.

  • 15 Februari 2007 - 16:18

    Lens:

    Nou dat ziet er echt super mooi uit daar! fijn dat je het zo naar je zin hebt en je daar een beetje op je gemak voelt!
    Geniet en pas goed op jezelf!

    Groeten, ook van charline!

  • 15 Februari 2007 - 21:17

    Jan Truus En Kindere:

    Monique, Weer een heel mooi verhaal hetleest erg gezellig. Succes verder
    Groetjes de Tollen

  • 17 Februari 2007 - 18:29

    Veer:

    wow...

    wat gaaf dat je uitgenodigd bent. apart wat een paar euro al voor verschil kan uitmaken he?

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 December 2008

Einde van de reis

07 December 2008

Brazil!!!

28 November 2008

Nieuwe avonturen!

24 November 2008

De reis is begonnen!

18 November 2008

Ik ben weer terug in Cusco!!
Monique

Actief sinds 30 Juni 2006
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 89502

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 07 Juli 2014

Stage lopen en masterproject in El Salvador!

23 Januari 2013 - 29 April 2013

Nicaragua & Guatemala

18 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Vakantie naar Cuba

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

3 weken backpacken in Guatemala

15 November 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: