De tijd vliegt..... - Reisverslag uit Pau, Frankrijk van Monique Tol - WaarBenJij.nu De tijd vliegt..... - Reisverslag uit Pau, Frankrijk van Monique Tol - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt.....

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

18 December 2006 | Frankrijk, Pau

Mijn laatste weekend als Erasmus student zit er helaas al weer op, maar ik heb wel een super weekend gehad. Mar en ik zijn namelijk naar Londen geweest!!

Afgelopen vrijdag hebben we om 11.00 de bus naar het vliegveld van Pau genomen en om 14.00 Engelse tijd kwamen we op Stansted Londen aan. Na een busrit van een uur waren we om 16.00 eindelijk in het centrum van Londen!
We zijn toen snel met de underground naar onze herberg gegaan (Gloucester Road). We sliepen op een kamer voor 5 personen waar we naar 95 (!) traptreden eindelijk aankwamen en die vrouw zei nog wel zo vriendelijk dat we op de 2e etage sliepen… nou niet bepaald…:s
Nadat we ons opgefrist hadden zijn we met de metro naar Picadilly Circus gegaan, waar allemaal winkelstraten zijn :-) Wat wij gek aan Londen vonden is dat het daar om 16.00 (voor ons 17.00) al helemaal donker is! Wat wel erg gaaf om te zien is zijn al die kerstlichtjes en versieringen die je in de winkelstraten tegenkomt! Iedereen was vrolijk z’n kerst inkopen aan het doen en overal hoorde je kerstmuziek, ik had echt helemaal het kerstgevoel te pakken haha. :-)
Toen we rond half één ’s nachts weer terugwaren in onze herberg, waren we samen met een Amerikaans meisje. We dachten dat we die nacht met z’n drieën zouden zijn, maar dat was niet helemaal het geval. Rond een uur of half 3 kwamen er twee jongens/mannen onze kamer binnen en toen was het ook wel gedaan met de nachtrust, want één man snurkte echt verschrikkelijk hard en die sliep dus net boven mij.:s Hij dacht volgens mij dat ie thuis in z’n eigen bed lag want de hele tijd maakte hij rare geluiden en lag hij ongelofelijk hard te snurken. De volgende ochtend om 7.45 ging onze wekker en toen waren we het erover eens dat we echt absoluut afknappen op mannen die zo hard snurken haha. Maar goed… de rest van de dag hebben we er wel heel veel lol omgehad!

We zijn zaterdag ochtend als eerste naar de Tower of Londen en de Towerbridge geweest. Die brug is echt gaaf. Vervolgens zijn we verder gegaan naar St Paul’s Cathedral, echt een enorm grote kathedraal en van binnen ook mooi. Daarna kwamen bij Covent Garden en daar was het kerstmarkt. Ook waren er overal straat artiesten, super grappig die Engelse comedianten! We hebben daar wat over de markt gewandeld, veel foto’s gemaakt en toen zijn we richting the National Gallery en Nelson’s Column gegaan. Daar hebben we wat gegeten en vervolgens kwamen we langs de Horse Guards en uiteindelijk de Big Ben!! en the Houses of Parliament natuurlijk. Ik denk dat ik de Big Ben het gaafste vindt van heel Londen, en doordat het zulk mooi weer was schitterde hij ook heel mooi met het zonlicht. Vervolgens kwamen we langs Westminster Abbey en uiteindelijk hebben we als laatste Buckingham Palace gezien. De vlag hing uit, dus dat betekende dat de koningin aanwezig was. Erg veel gezien dus!
Nadat we wat gedronken hadden was het intussen alweer helemaal donker en toen zagen we op de Hungerford Bridge allemaal mensen lopen verkleedt als kerstman/vrouw! Wij erop af en het waren er wel een paar honderd ofzo. We zijn toen met de stoet meegelopen naar Convent Garden en daar was het feest en gingen ze allemaal kerstliedjes zingen, biertjes drinken, hartstikke gezellig dus! ’s Avonds hebben we wat gedronken in een typische Engelse pub en daarna zijn we naar een soort van dans café gegaan en dat was echt enorm groot. Allemaal verschillende verdiepingen en hoekjes om te dansen of om te zitten en het was er om 23.00 al super druk!

Zondagochtend ging om 6.45 de wekker en moesten we er alweer uit om de bus van 8.00 op Victoria Station te halen. Om 9.15 waren we weer op Stansted en onze vlucht vertrok pas om 11.40 dus eigenlijk waren we best wel vroeg dachten we… maar dat bleek niet zo te zijn. Eerst moesten we een uur ofzo wachten in een rij om in te checken en vervolgens kwamen de controles waar we zo’n 40 minuten zoet mee zijn geweest. Het begon al tijdens inchecken, ze waren enorm strikt met handbagage, echt maximaal één stuk per persoon en als het bij wijze van spreke één gram meer woog dan 10 kilo dan had je al een probleem. Wij hadden ieder één rugzak bij ons die we meenamen als handbagage en Mar had nog haar slaapzak. Volgens die jongen moest die slaapzak in de rugzak van Mar erbij, wat natuurlijk onmogelijk was. Dus uiteindelijk kwamen we bij de eerste controle en daar controleerde ze de hoeveelheid handbagage. Ze zaten even te twijfelen wat ze gingen doen met de slaapzak van Mar, maar we mochten er gelukkig doorheen. Bij de tweede controle controleerden ze de inhoud van de bagage en wij hadden natuurlijk kleine flesjes zeep, deodorant etc. bij ons. Dus het alarm ging af en onze bagage moest doorzocht worden en dat ging niet bepaald met respect. De tas van Mar was als eerste aan de beurt en die heeft die vrouw helemaal leeggehaald en vervolgens zei ze ‘that’s fine’ en was ze er vandoor. Daar stond Mar met een lege rugzak en daarnaast al haar kleren en spullen op een hoop gegooid. De jongen die mijn tas ging doorzoeken had gelukkig iets meer respect en heeft m’n kleren erin gelaten en ging met één of ander detector ding langs m’n tas.
Daarna stonden er twee rijen mensen te wachten voor een soort van bak waar je je schoenen in moest doen en ik denk dat het infra rood stralen ofzo waren waarmee ze gecontroleerd werden. In het midden was niks, dus zijn wij daar maar doorheen gegaan en niemand heeft ons gelukkig teruggeroepen. Als laatste kwamen we bij een gang waar honden liepen die bij iedereen gingen snuffelen en toen hadden we de controles gelukkig gehad. Richting de Gate zagen we allemaal gefrustreerde, paniekerige en boze mensen die bijna te laat waren voor hun vlucht of die op een andere manier zich gedupeerd voelden met hun bagage. Want stel dat je een cadeautje had gekocht waar cadeaupapier omheen zat, dan moest je naar een speciale balie toe die het ging onderzoeken/bekijken of je het mee mocht nemen. Wat een gedoe allemaal zeg! Ik was blij toen ik weer veilig in Pau aangekomen was!

’s Avonds zijn Mar en ik nog even langs Machi gegaan, want die is vandaag naar Parijs vertrokken en die zal ik niet meer zien voordat ik hier wegga. Het was erg gezellig bij haar en het was jammer dat we afscheid moesten nemen, maar wie weet ga ik ooit nog wel eens naar Athene toe!

Vandaag ga ik de hele dag leren voor m’n examens van morgen! Woensdag, voordat ik vertrek zal ik een laatste (kort) berichtje plaatsen vanuit Pau!!

Bisous,

Monique

• 18 December 2006 - 13:20

Lindy:

Hey hoi! Jeetje, zit je in Frankrijk, ga je een weekendje naar Londen! Was daar zeker niet meer genoeg te zien ;-) Leuk hoor!! Ben nog nooit in Londen geweest, maar ben heel beniewd, zeker zo rond kerst zal het wel heel mooi zijn! Geniet nog van je laatste dagen daar! Succes met je tentamens en goede terugreis donderdag!! xx Lindy

• 18 December 2006 - 13:31

Marianne:

Hé mootje,

Het zit er bijna op!
    Geniet nog even van je laatste daagjes. Straks kun je je kleine arjaantje weer lekker knuffelen..

• 18 December 2006 - 14:18

Carl:

Dat is het leven van een echte reiziger tegenwoordig!!
    Veel plezier deze laatste week

• 18 December 2006 - 14:35

Carl:

Dat is het leven van een echte reiziger tegenwoordig!!
    Veel plezier deze laatste week

• 18 December 2006 - 15:56

Annemarie:

Hee Monique!
    Wat jammer dat je tijd er daar weer bijna opzit, had je nog even willen blijven? Of ook wel weer blij om naar huis te komen? Lekkere toestand daar op Londen zeg, de vliegvelden die ik vorige maand gepasseerd heb waren gelukkig een stuk minder streng...
    Ik wens je bonne chance met je examens en geniet nog van die laatste daagjes!
    Liefs!

• 19 December 2006 - 07:47

Arjaan:

Hey Schatje!!!

Ik zie je gelukkig donderdag weer!!

Kus!

• 19 December 2006 - 08:53

Niels:

Voor de kerstuitzending op 1e en 2e kerstdag van RTV Oost (regionale omroep van Overijssel) zijn mijn collega Wim Meijer en ik op zoek naar mensen in het buitenland die graag de groeten willen doen aan familie en/of vrienden in Overijssel. Lijkt het u fijn om op deze manier uw familie te laten weten dat het goed met u gaat en dat u aan hen denkt? Mail dan naar n.bourgonje@rtvoost.nl U wordt dan woensdag 20 december door mijn collega Wim Meijer gebeld op uw telefoonnummer, vervolgens neemt hij met u een kort gesprekje op en dit wordt dan op 1e of 2e kerstdag uitgezonden.

• 19 December 2006 - 09:51

Arjaan:

Hey Schatje!!!

Ik zie je gelukkig donderdag weer!!

Kus!