Chemin Saint-Jacques de Compostelle - Reisverslag uit Pau, Frankrijk van Monique Tol - WaarBenJij.nu Chemin Saint-Jacques de Compostelle - Reisverslag uit Pau, Frankrijk van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Chemin Saint-Jacques de Compostelle

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

27 November 2006 | Frankrijk, Pau

Salut!!

Hoe gaat het allemaal bij jullie in Nederland? Hier gaat het nog steeds prima!!
Is het bij jullie ook nog steeds best wel warm voor de tijd van het jaar? Afgelopen donderdag waaide het bij ons 's avonds heel hard en het was gewoon 17 graden om 22.30 uur, echt zo gek was dat!

Afgelopen zaterdag ben ik weer via school met een excursie meegegaan. Dit maal stond de weg van Saint-Jacques de Compostelle op de planning en het dorpje Saint-Jean Pied-de-Port.
Saint-Jacques de Compostelle is pelgrimsroute die afhankelijk van de gekozen route vanuit Nederland 2000 tot 3000 km omvangt.

Het verhaal gaat als volgt: Jacques (Jacobus) was aan het vissen op het meer van Galilea samen met zijn broer, toen hij een oproep van Christus kreeg. Hij is toen apostel geworden en in het jaar 44 onthoofd in Palestina. De legende verteld dat het lijk van Jacques in een stenen boot werd gelegd en samen met 2 van zijn discipelen is de boot bij de Galicische kust (Spanje) aangespoeld, ‘port de Padron’. In de 9e eeuw ziet kluizenaar Pelayo vele nachten een regenval van sterren op een akker. Na dit teken werd het graf van Jacques gevonden. Die plek krijgt de naam Compostelle, wat afgeleid is van champs d’etoiles (campus stellae) of te wel een sterrenveld. Aan het eind van de 11e eeuw wordt één van de belangrijkste romaanse kathedralen van Europa in Saint-Jacques de Compostelle gebouwd en sindsdien zijn er al vele duizenden pelgrims geweest die de route naar Saint-Jacques de Compostelle gelopen hebben. Zij hebben altijd de Jacobsschelp bij zich, waaraan je kunt zien dat ze de pelgrimstocht aan het lopen zijn. Zo even een klein stukje geschiedenis… :-)

Maar goed, ik heb dus ongeveer 6 kilometer van die route gelopen naar Ostabat. Onderweg zijn we een kleine kerk tegengekomen die op de route ligt, waar vroeger ook een gebouw stond waar mensen wat konden eten, drinken en slapen. Hierbij staan ook vier huizen van een familie de voor de pelgrims zorgden. De nakomelingen van die familie wonen er nog steeds. Het grappige is dat de patriot van die kerk (dus de persoon naar wie de kerk vernoemd is) Saint-Nicolas is, dus onze Sinterklaas! Er waren ook allemaal afbeeldingen van hem te zien die heel erg veel lijken op onze Sinterklaas en ook staat er voor 6 december een viering gepland om zijn verjaardag te vieren. Dat vond ik wel heel grappig om te zien en te horen!!
Toen we in Saint-Jean Pied-de-Port aankwamen hebben we daar nog een half uur de tijd gehad om rond te kijken en toen zijn we weer richting Pau vertrokken. Het was een leuke dag!

Afgelopen donderdag had Ana (Zweedse) een avond georganiseerd om foto’s uit te wisselen en stukjes kaas te eten, was erg gezellig!
Zondag heb ik de hele dag geleerd voor m’n tentamens van deze week en ’s avonds ben ik met Mar en Andromachi naar de film ‘Babel’ geweest. Goede film trouwens! Na de film hebben we met Manu en Magalie wat gedronken in een theehuisje.

Voor deze week staan er 2 examens op de planning en natuurlijk mijn verjaardagsfeestje!!

Bisous

Monique

• 27 November 2006 - 15:59

Arjaan:

Dat was helemaal geen kerk daar hoor! Dat was Sinterklaas zijn zomerverblijf!!

Kus en tot over 3 weekjes!

• 27 November 2006 - 20:14

Claudia:

Zozo, bedankt voor de geschiedenis ;-) Ben ik weer op de hoogte!!!! Haha nee geintje!!! Maar weer leuke foto's gemaakt!! Dat vind ik altijd enig om te kijken :D haha..... Over 3 weken ben je alweer thuis joh! Chill hoor! :p Of niet :p hahahaha....
    Nou ik stop weer!!
    De groeten en een kus, van Claudia!!

PS: Wie is er over 2 nachtjes jarig ;););););) Hahah :D

• 28 November 2006 - 08:12

Lindy:

Wat leuk dat je ook dat stukje geschiedenis verteld! En dat die kerk naar Sinterklaas is vernoemd :) Hier is het idd nog warmer dan normaal in de winter: ik vind het niet erg! Succes met je examens! xx Lindy

• 29 November 2006 - 05:17

Marianne:

Hoi Monique,
    Hartelijk gefeliciteerd met je 21e verjaardag.
    Jammer dat we je niet persoonlijk kunnen feliciteren,maar dat doen we over 3 weken.
    We wensen je een hele fijne dag met je vrienden,en het verjaardagsfeest zal ook wel gezellig worden.
    Dikke kus pappa en mamma.

• 29 November 2006 - 11:25

Merel:

Heej Mo,

GEFELICIFLAPSTAART met je verjaardag!!! Hoe voelt het om daar jarig te zijn??
    Nou een fijne dag nog!!

xxx Merel

• 29 November 2006 - 13:41

Stefan:

Heyy mo
    Gefeliciteerd met je verjaardag:D:D!!!!!!!!! Jammer dat je het hier niet kan vieren! Ik probeerde je al te smsen maar dat ging heel vaag, k weet niet of hij is aangekomen:P:P Maar nog veel plezier met je verjaardag
    xxxx Steef

• 29 November 2006 - 20:52

Corrie Klaver:

Hoi Monique,

Gefeliciteerd met je verjaardag!!! Je moeder zei het gister tegen mij dat je vandaag jarig bent.

Monique geniet deze laatste weken nog in die mooie omgeving. Ik kijk uit naar je verhaal over je verjaardag (feest)?!

groeten, Corrie Klaver