Super vakantie! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu Super vakantie! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Super vakantie!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

29 April 2008 | Peru, Cusco

Hola!

Intussen ben ik weer terug in Cusco, maar ik zal nog even vertellen hoe het tweede deel van onze reis was.

Op 18 april kwamen we dus in Montanita aan, het Salou van Ecuador. Montanita is echt een super leuk dorpje met heel veel barretjes en tenten om uit te gaan. Verder zit het er vol met surfers, omdat je er super goede en hoge (2 meter of meer) golven hebt.
De sfeer hier is ook super relaxt.. het leven bestaat vooral uit veel feesten, de hele ochtend slapen, 's middags op het strand liggen en surfen en dan 's avonds weer stappen.
De eerste avond zijn we ook lekker wezen stappen tot half 5 's morgens maar de Ecuadoriaanse bricheros waren zo opdringerig en irritant dat we het de tweede avond voor gezien hebben gehouden en lekker wat gedronken hebben op een terrasje. We hebben op zondag nog naar een internationale surf wedstrijd gekeken wat erg leuk was en daarna hebben we de bus terug naar Guayaquil genomen. Vanuit Guayaquil hebben we 's avonds de nachtbus naar Mancora gepakt.

Rond 1 uur 's nachts kwamen we bij de grens aan en wat denk je... problemen met het Ecuadoriaanse computersysteem en dus kunnen we gaan wachten tot het gerepareerd is. Dat repareren gaat natuurlijk op z'n Zuid Amerikaans en dat betekend dat we 2,5 uur later eindelijk onze stempel kunnen krijgen. We zijn intussen lek gestoken door de muggen en geirriteerd door de bureaucratie.
Maar goed.. de bus weer in en op naar Mancora! Rond half 8 's morgens komen we in Mancora aan en wij zitten te twijfelen waar we nou de bus uitmoeten... de assistent buschauffeur was in slaap gevallen en dus zijn we het dorp voorbij gereden per ongeluk. In het volgende dorp maar snel uitgestapt en weer een bus teruggenomen naar Mancora.
In Mancora waren we weer helemaal terug in Peru... vieze straten, niet goed onderhouden huizen en vriendelijke Peruanen. Het strand in Mancora is echt super gaaf en mooier en groter dan het strand in Montanita. Verder zijn er super veel palmbomen :-) en zijn er gelukkig geen opdringerige mannen, Peruanen zijn namelijk wat terughoudender over het algemeen. We hebben heerlijk gerelaxt op het strand en Lieke heeft nog paard gereden.

De tweede avond hebben we in zo'n super lekker restaurant gegeten!! We hadden tonijn besteld in een wijnsaus en het was van binnen nog gedeeltelijk rauw. Het was één van de beste maaltijden uit ons leven haha :-)Na onze overheerlijke maaltijd besluiten we nog even wat te gaan drinken in een barretje en dan ontmoeten we een Peruaanse man van ongeveer 45 die een soort van schizofreen is. Die man hadden we liever niet ontmoet, want hij heeft ons behoorlijk lastig weten te vallen. Hij kraamde echt super veel onzin uit en daarnaast wilde hij mensen gaan vermoorden met z'n nagelknipper. Natuurlijk deedt ie dat niet echt en was het alleen maar onzin, maar het was toch niet prettig om te horen.

De volgende dag zouden we om 9.30 op de bus naar Chiclayo gaan en prompt komen we die kerel weer tegen. Hij stond namelijk op zijn manier het verkeer te regelen en hij liep achter taxi's aan te rennen. Die man was vanuit Lima ontsnapt naar Mancora en intussen 3 maanden zonder medicatie, wel enigszins gevaarlijk op zich.. want hij werd steeds agressiever volgens de lokale mensen.
Maar goed, onze bus had natuurlijk vertraging en dus zei de mevrouw van het busbedrijf dat we anders wel in een mini busje naar Piura konden gaan en dan van daaruit naar Chiclayo konden gaan. Ze garandeerde ons dat het niets extra's zou kosten... maar toen we in Piura aankwamen wilde de chauffeur van het busje ons daar maar gewoon droppen en dan moesten we het verder zelf maar uitzoeken. Zo werkt dat natuurlijk niet.. .dus na enige discussie hebben we 20 soles gekregen om een buskaartje naar Chiclayo te kopen en waren we bijna weer eens opgelicht :-)

Chiclayo is echt een lelijke stad, het was de lelijkste stad die we gezien hebben en de enige rede dat we er waren was omdat we naar Lambayeque wilden gaan. In Lambayeque heb je een heel mooi museum zitten 'Tumbes Reales', het museum van de Lord of Sipan en dat gaat over de geschiedenis van Noord Peru. In Noord Peru had je namelijk eerst de Moche cultuur. Deze mensen waren de eerste geciviliseerde bewoners en zij hebben dorpjes gesticht enzo. Zij waren behoorlijk gewelddadig en omdat ze geen vijanden hadden vochten ze tegen elkaar. Vervolgens hadden ze een soort van heupriem met botten van alle mensen die ze vermoord hadden. Na de Moche cultuur kwam de Sican cultuur en na de Sican cultuur de Chimu cultuur. Rond 1470 hebben de Inca's het hele gebied veroverd en daarna zijn de Spanjaarden gekomen.
In het museum vind je de overschotten van de Lord of Sipan (Sipan is een dorp in Noord Peru) en daarnaast allemaal schatten die tegelijk met hem begraven zijn.

's Middags hebben we de bus naar Trujillo gepakt. De bus reis was maar 3 uur dus dat was goed te doen. In Trujillo hebben we 's avonds een tour geboekt naar Chan Chan, Huaca del Sol en Huaca de la luna. Dit zijn archeologische sites uit de Chimu cultuur.
Daarna hebben we wat gegeten in een restaurantje waar ze helemaal fan van Nederland zijn. Dit was echt super hilarisch, een stuk of 5 Peruanen die helemaal op de hoogte zijn van Nederlandse muziek en de refreinen mee kunnen zingen... we hebben echt super gelachen! Eén jongen was ook zelf in Nederland geweest voor 3 dagen en die vertelde met zoveel enthousiasme over Nederland dat ik wel ff snel terug had willen gaan hahaha...
De volgende ochtend zijn we onze culturele tour gaan doen en het was echt super leuk en interessant, zie foto's.
Aan het einde van de dag zijn we nog naar Huanchaco geweest, dit is een dorpje aan zee waar super veel buitenlanders wonen. We werden meteen fan van Huanchaco, hele relaxte sfeer, alle pleintjes enzo goed onderhouden, heel veel palmbomen en prachtige zonsondergang.

's Avonds zijn we nog wezen winkelen in Trujillo en dat was ook super leuk! Het leek net of we weer terug in Nederland waren, super mooie shopping mall en allemaal mooie kleren enzo.
Daarna hebben we om 22.30 de nachtbus naar Lima gepakt en de volgende ochtend om half 8 waren we in Lima. Onze laatste dag was alweer aangebroken :-( In Lima nog even wat problemen gehad met het vinden van een hostal, omdat alles vol zat. Verder hebben we de hele dag lekker gewinkeld in de grootste shopping mall daar. 's Avonds zijn we nog naar een andere shopping mall vlakbij zee geweest en daar zijn we naar de bioscoop gegaan :D We hebben Fool's Treasure gekeken, hilarische film!

Afgelopen zaterdag moesten we alweer vroeg op, want om 9 uur zou onze vlucht naar Cusco vertrekken. Om 10.15 kwamen we in Cusco aan en daar stond Erick me op te wachten!! Heerlijk om elkaar weer te zien!! 's Middags hebben we inkopen gedaan voor de barbeque in het hotel 's avonds. Na de hele avond gewerkt te hebben was ik echt kapot 's avonds.

Zondag alweer vroeg op, want Erick had een gokart race. Helaas was er een probleem met de motor van z'n gokart en stopte de gokart er in het laatste deel van de race mee.
Aankomende zondag gaan we 100 km ten zuide van Peru, want dan heeft hij een rally race die hij met z'n Subaru gaat racen. Hopelijk zal het dan wat beter gaan!

Het is echt een super lang verhaal geworden, dus ik ga er snel een eind aan maken! Tot het volgende bericht!!

xxxx

Monique

• 29 April 2008 - 20:26

Lindy:

Klinkt super leuk!!! En zal vast super fijn zijn geweest om Erick weer te zien! Michiel is terug uit Soedan. We hebben elkaar een kleine drie weken gezien en nu zit hij in in Amerika... En daarna zijn we zowaar allebei 2 maanden in Nederland!! Wat is jouw adres in Peru eigenlijk?? Liefs!

• 30 April 2008 - 07:57

Bregje:

Weet je zeker dat je nog wel terug wilt? ;)
    xx

• 30 April 2008 - 08:15

Gerry:

nou leuke dingen weer gelezen, vooral van de 45 jarige man, achteraf natuurlijk heel lachwekkend.
    Mooie foto,s ook weer.
    doei , kijk morgen naar de rest van de foto,s x

• 30 April 2008 - 08:34

Annemarie:

Meid meid, wat een belevenissen weer allemaal... Je maakt nog eens wat mee en ik moet zeggen dat het lang niet verkeerd klinkt, haha!
    Genietze nog daar!!
    Liefs

• 01 Mei 2008 - 16:29

Marlies:

Helemaal leuk weer!
    Hoe was je K'dag receptie in Tres Mundos? En het feest daarna in Myth?

Besito

• 02 Mei 2008 - 15:45