Nog steeds in Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Monique Tol - WaarBenJij.nu Nog steeds in Nicaragua - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Nog steeds in Nicaragua

Blijf op de hoogte en volg Monique

11 Februari 2013 | Nicaragua, Granada

Lieve familie en vrienden,

Op dit moment zit ik in de tuin van mijn hostal in Granada, Nicaragua. Het is hier heerlijk rustig want ze zijn het hostal aan het fumigeren, wat neer komt op het grondig reinigen van het hostal met één of ander stinkend chemisch goedje wat insecten dood. Aangezien je je locker nu niet mag gebruiken en ik mijn laptop niet zomaar achter wil laten is dit het perfecte moment voor een nieuw verhaal op m’n weblog.

Mijn laatste bericht heb ik geschreven in León, daar heb ik Gert-Jan ontmoet, een Nederlandse jongen die uit Nijmegen komt. Ik heb met Gert-Jan een dag of 10 gereisd en echt een fantastisch leuke tijd gehad. In León hebben we gesandboard, dat was echt super cool. Je krijgt een houten plank en na een klim van een uur sta je bovenop de vulkaan, waar je echt een prachtig uitzicht hebt over heel de omgeving. Daarna komt het leukste gedeelte van de excursie, op je plank de vulkaan afsleeën!! Echt super vet en het gaat ook nog eens behoorlijk hard!

León is de tweede stad van Nicaragua en wat minder toeristisch dan Granada, de stad waar ik nu momenteel zit. Het leuke aan León is dat je het dagelijkse Nicaraguaanse leven ziet, dat trekt mij toch meer dan het massa toerisme in Granada. Na een paar leuke dagen in León zijn we dus doorgereisd naar Granada wat één groot toeristencircus is. De hoofdstraat, Calle Calzada zit vol met terrasjes, barretjes, restaurantjes, hartstikke gezellig. Het centrum is ook echt heel mooi, een park, mooie kerkjes, veel straatverkopers, de stad ligt aan het meer van Nicaragua. Naast de goede dingen die het toerisme brengt zie je ook veel lijmsnuivende kindjes. De lijm die ze snuiven gebruiken ze voor het lijmen van schoenen, maar het is dus ook de perfecte drugs om even de dagelijkse ellende te vergeten. Vergeet niet dat Nicaragua het armste land van Midden-Amerika is. Die straatkinderen komen dus ’s avonds met rood doorlopen ogen aan je tafel prullaria verkopen, om eten vragen en soms voeren ze een dansact o.i.d. op in de straat waar ze aardig mee verdienen. Sommige blijven heel de nacht in het park hangen en slapen daar ook. In het weekend zie je minder straatkinderen, omdat er dan politie aanwezig is die de kinderen wegjaagt. De informele sector is hier gigantisch groot, veel mensen verkopen van alles en nog wat op straat en zoeken naar allerlei manieren (heel slim) om mee te profiteren van het toerisme. Wanneer het donker is moet je regelmatig over mannen heenstappen die op straat liggen te slapen omdat ze dronken zijn, je ziet hier veel casino’s en daarnaast wordt er in het centrale park veel in drugs gedeald en zijn er vrouwen/(te) jonge meisjes die prostitueren. Opvallend is de hoeveelheid afval die overal in de straten tegenkomt. Als je iets buiten het centrum komt kun je straten tegenkomen die wel iets van een vuilnisbelt weghebben, ook al zie je overal prullenbakken mensen zijn gewend om het afval op straat te gooien.

In Granada zijn Gert-Jan en ik naar Laguna de Apoyo geweest, dat is een meer in de krater van een vulkaan. Prachtige natuur en een heel schoon meer waar we een heerlijk dagje gerelaxt hebben. Ik heb daar ook apen gespot, super leuk. Na twee dagen Granada zijn we doorgereisd naar Isla Ometepe, ik wilde eigenlijk nog een vulkaan beklimmen maar aangezien ik wist dat ik terug zou komen in Granada besloot ik om dat voor later te bewaren.

Isla Ometepe is echt een prachtig vulkanisch eiland midden het meer van Nicaragua. Op het eiland staan twee vulkanen, waarvan de grootste, La Concepción, nog steeds actief is. Ze zijn momenteel bezig met het aanleggen van een vliegveldje, zodat toeristen straks in één keer vanuit Managua naar Ometepe kunnen vliegen. Het eiland is nu alleen te bereiken met een oude ferry of een grote vissersboot. Op Isla Ometepe hebben we echt prachtige zonsondergangen gezien en een dagje mountainbikes gehuurd. Een gedeelte van het eiland heeft alleen een dirt road, dat was best pittig om te fietsen maar tegelijkertijd een goede work-out  We zijn naar El Ojo de Agua geweest, een natuurlijk zwembad midden in de bossen, gaaf!! Verder hebben we het eiland een beetje verkend en bij lokale mensen gegeten. Ze eten hier veel rijst met bonen, tacos en burritos. Het eten in Nicaragua is echt fantastisch, ik heb al zoveel lekkere dingen geproefd. Maar goed, toen we ’s avonds terugkwamen in het hostal kwamen we Alex tegen en hebben we de rest van de week met z’n drieën gereisd. De tweede dag op Isla de Ometepe zijn Gert-Jan en ik naar een Cascada gewandeld, eigenlijk meer geklommen. Het was een klim van 2,5 uur en onderweg kwamen we veel mooie planten, bloemen, en vlinders tegen. Daarnaast hebben we ook nog apen gehoord, maar helaas niet gezien.

Op maandag hebben we de bus gepakt richting San Juan del Sur, een backpackers plaatsje aan het strand. San Juan del Sur is ook super toeristisch, heel veel restaurantjes, barretjes, strand, zon, zee….. kortom helemaal perfect :-) Het mooiste is dat Mojitos en Cuba Libres hier nog geen euro per stuk kosten dus we drinken vaak cocktails ’s avonds! We hebben hier ook weer hele mooie zonsondergangen gespot en het is echt heerlijk om rond middennacht met een biertje op het strand te zitten, naar de zee te luisteren en te genieten van de sterrenhemel. Je kunt hier zelfs de melkweg zien, heel bijzonder.

In San Juan del Sur hebben Alex en ik afscheid genomen van Gert-Jan die verder ging naar Panama en zijn wij naar Masaya gegaan. Masaya is een folklorisch dorp en heeft een hele grote markt waar je allerlei handgemaakte dingen (artesania) kunt kopen. Elke donderdag is er een folklorische dansshow op de markt, heel leuk om te zien hoe trots de mensen zijn op hun cultuur en folklore. Daarnaast kun je er allerlei typisch Nicaraguaans eten (Nica food) proeven, wat ook super leuk is. De volgende dag hebben we in Masaya een fort bezocht waar tot 1979 politieke gevangen hebben gezeten, heel interessant. Vanaf het fort had je ook een heel mooi uitzicht over Masaya en het meer van Masaya. Aan het eind van de middag hebben we de bus gepakt naar Granada. Daar hebben we afgelopen zaterdag een boottocht gemaakt op het meer van Nicaragua, wat bestaat uit 365 eilandjes. Het is het grootste meer ter wereld, echt prachtig. We kwamen langs een apen eiland, waar een aap uit m’n handen heeft gegeten, echt cool :-) Ze hebben super zachte vingers. Toen we terugkwamen in het centrum was het echt mega druk. Allemaal stoere Harley Davidson mannen uit Costa Rica, Nicaragua en Honduras hadden hun motors in de straat geparkeerd en zaten op de terrasjes bier te drinken. Een hele hoop andere mensen stonden de motors te bewonderen en het was hard zoeken naar een vrij tafeltje om iets te eten. Na het eten zijn we door gegaan naar Kelly’s Bar waar een groot feest was ter ere van de Harley Davidson bijeenkomst, er was zelfs een Amerikaanse/Nicaraguaanse rockband, echt wel cool. Voor 7 dollar mocht je naar binnen en kon je heel de avond onbeperkt alcohol drinken, dat leek ons wel een goede deal haha. Alex heeft ’s nachts de taxi naar Managua gepakt, omdat hij vandaag gewoon weer moest werken en ik ben nu nog steeds in Granada omdat ik morgen de vulkaan Mombacho wil gaan beklimmen. Woensdag zal ik teruggaan naar Matagalpa, om nog een paar dagen met Floris en Xiomara door te brengen en daarna vervolg ik mijn reis naar San Salvador, om vanuit daar naar Guatemala te gaan. Nog maar even goed genieten van deze week vakantie, want de tijd vliegt voorbij, over een dag of 11 gaan we aan ons onderzoek beginnen.

Nou, het is een heel verhaal geworden, maar ik vind het leuk om al m’n belevenissen vast te leggen zodat ik ze later thuis nog eens kan teruglezen. Tot het volgende bericht!!

Liefs xx Monique

• 11 Februari 2013 - 23:14

Lindy:

Klinkt weer goed!

• 12 Februari 2013 - 13:48

Denise:

Hey Monique!
    Wat fijn om weer even met je mee te kunnen reizen, in gedachten :-) Dat sandboarden klinkt heel stoer! Ik geloof niet dat ik dat zou durven haha. Wat erg van die kindjes op straat die lijm snuiven. Dan waardeer je het luxe leven in de Westerse wereld weer meer hè?
    Geniet nog maar even van je vakantie, dat wordt straks hard werken voor je onderzoek ;-)

Liefs, Denise.

• 12 Februari 2013 - 16:04

Corrinne Zuring:

Zo te lezen vermaak jij je prima, mooie foto`s vooral de zonsondergang ziet er paradijselijk uit. Ik kan me goed voorstellen dat je volop geniet! Heel veel plezier nog liefs Corrinne

• 14 Februari 2013 - 16:20

Marianne De Jong:

Hallo Monique wat vindt ik het toch leuk om je reis verhalen te lezen en wat zie erg veel ,en wat maak je veel mee .Je ziet ook veel van de cultuur van het land en hoe de kinderen en oudere mensen een moeilijk leven hebben ,wat hebben we het hier toch ontzettend goed alleen het weer zal daar lekkerder zijn .Hier is het weer gaan sneeuwen vandaag ,maar het zal wel weer beter worden .Bij A.H is het nog steeds hetzelfde .Jeremy van de brood afdeling gaat begin maart naar Australie voor drie maanden ,dus die gaat ook veel zien .Nou meer nieuws heb ik niet de hartelijke groeten van Marianne