Veldonderzoek en backpacken - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Monique Tol - WaarBenJij.nu Veldonderzoek en backpacken - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Veldonderzoek en backpacken

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

20 Januari 2013 | Nederland, Rotterdam

Hoi lieve familie en vrienden,

Zoals velen van jullie al weten is het bijna zover.... woensdag a.s. vertrek ik voor 3 maanden naar Midden-Amerika! Wat ga ik deze keer precies doen?

Woensdagavond zal ik in Managua, Nicaragua aankomen en donderdag zal ik een Nederlandse vriend, Floris, die samen met zijn vrouw Xiomara in Matagalpa woont op gaan zoeken. Het is al even geleden dat ik Floris gezien heb, dus ik kijk enorm uit naar een weerzien! Vervolgens zal ik gaan rondreizen door Nicaragua en in het weekend van 16/17 februari zal ik in Guatemala City aankomen, daar heb ik afgesproken met een vriendin van Floris, Killy. In Guatemala City zal het backpack avontuur eindigen, want op 20 februari wordt ik in Xela (Quetzaltenango), Guatemala verwacht.

In Xela zal vanuit de universiteit een presentatie gegeven worden en er zal dan ook bekend gemaakt worden waar alle studenten onderzoek gaan doen. Want, ja dat is immers de reden voor dit nieuwe avontuur! Zoals velen zullen weten ben ik dit jaar begonnen aan een pre-master Latin America and Caribbean Studies in Utrecht. In het kader van deze opleiding (bachelor project) ga ik op veldonderzoek in Guatemala. In Guatemala ga ik samen met een vriendin en studiegenoot, Marlijne, onderzoek doen naar hoe een weeshuis jongeren voorbereidt op een zelfstandig leven dat begint wanneer ze het weeshuis moeten verlaten. Vaak kunnen deze jongeren maar tot hun 18e in het weeshuis blijven en zijn ze dan wel in staat om zelfstandig hun leven te vervolgen? Marlijne zal gaan onderzoeken of de behoeften van de jongeren voldoende overeenkomen met het programma dat het weeshuis aanbiedt. Ze zal zich dus echt gaan richten op de jongeren/kinderen. Ik zal gaan onderzoeken of het weeshuis voldoende op de hoogte is van de behoeften van de jongeren en zal dus meer gaan kijken naar het organisatie/beleid gedeelte.
In totaal zal ons onderzoek acht weken duren en wij zijn momenteel nog druk op zoek naar een geschikte locatie. Het is dus nog even een verrassing waar we straks precies terecht zullen gaan komen.

Nou, dit is even een korte introductie op mijn plannen voor de komende drie maanden. Middels deze website zal ik jullie uiteraard weer van al mijn belevenissen op de hoogte gaan houden!! :-)

Liefs xx
Monique

  • 20 Januari 2013 - 10:20

    Marlijne:

    Yeeaaah!! daar gaaaaan we dan :D

  • 20 Januari 2013 - 10:38

    Eefje:

    Ik heb je gevonden hoor! :) Ik ga zeker blijven lezen! Alvast heel erg veel plezier

  • 20 Januari 2013 - 11:12

    Yvonne:

    Jee dat gaat alweer snel! Goeie reis woensdag en heel veel plezier. Zelf stap ik donderdag weer aan boord dus ga vanaf daar het reisverslag weer bij houden :)

  • 20 Januari 2013 - 11:15

    Annelies:

    Jeetje wat gaat dat snel zeg! Geniet ervan hè, voor je het weet is het ook weer voorbij. Heel veel suc6 met je onderzoek ook. We bellen nog even voor die tijd.

    Alvast een goeie reis XX lies

  • 20 Januari 2013 - 12:08

    Bastiaan:

    Hey wat leuk om te zien dat je Midden-Amerika in gaat! Kan waarschijnlijk niet toevallig zijn, maar ik ken ook een Floris in Managua die een Nicaraguaanse vrouw heeft... moet dus dezelfde persoon zijn denk ik? Werkt hij bij Vapues Tours? Hij is mijn contactpersoon bij FOX, heb hem toevallig op de vakantiebeurs 2 weken geleden nog gesproken haha! Doe hem de groeten en veel plezier in Nicaragua! Geweldig land...

  • 20 Januari 2013 - 16:02

    Tuus En Jan:

    Hallo Monique
    Wij zijn op dit moment in Lermoos (Oostenrijk) een weekje wintersporten
    Maar vanaf hier wensen wij je veel plezier en pas goed op je zelf
    Jan en Truus

  • 20 Januari 2013 - 16:22

    Dieuwer:

    Waaawwww Monique, 3 maanden! Das super lang..geniet er maar lekker van. Ik hoop dat je een geweldig avontuur tegemoet gaat. Leer veel, geniet en bovenal pas goed op jezelf Kijk nu al weer uit naar de foto's en de verhalen.
    Liefs, Dieuwer en van Fientje een lekkere natte kus!

  • 21 Januari 2013 - 10:40

    Corrinne:

    Hallo Monique wauw je rugzak is dus alweer gepakt. Heel veel plezier en veel succes met je onderzoek, spannend!!!! Doe voorzichtig.
    Liefs Corrinne, Piet en kids

  • 21 Januari 2013 - 11:33

    Julian Maijers:

    Go go go MO! :-)

  • 21 Januari 2013 - 18:09

    Monique:

    Tnx allemaal!!! Ik ben er al helemaal klaar voor :-) Enne Bastiaan... ik denk dat 'mijn' Floris een andere Floris is haha, want hij woont in Matagalpa met zijn vrouw. De Floris waar ik mee bevriend ben, werkt niet in het toerisme. Het had echt TE toevallig geweest als het dezelfde persoon geweest was!!

  • 21 Januari 2013 - 20:38

    Marianne De Jong:


    Hallo Monique je laatste werkdag zit erop bij Albert Heijn en nu ga je aan je grote reis beginnen en ga er lekker van genieten .Ik heb altijd prettig met je gewerkt en vind het jammer dat je weg bent maar het is niet anders, want wat je gaat doen lijkt mij ook erg leuk om zoiets te doen maar dat zal wel niet meer gebeuren. Ik wens je een goede reis en heel veel plezier .En ik hoop je nog een keer te zien voordat ik stop met werken. Nou de hartelijke groeten van Marianne de Jong

  • 22 Januari 2013 - 15:50

    Denise:

    Hé Monique!
    Heel veel plezier weer in dit nieuwe avontuur en heel veel succes met je veldstudie! Ik zal je weer volgen en kijk uit naar je volgende bericht!
    Als je terug bent gaan we eens even een datum prikken voor een date, want dat is veeeeeel te lang geleden :-(

    XXX Denise

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 30 Juni 2006
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 89472

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 07 Juli 2014

Stage lopen en masterproject in El Salvador!

23 Januari 2013 - 29 April 2013

Nicaragua & Guatemala

18 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Vakantie naar Cuba

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

3 weken backpacken in Guatemala

15 November 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: