Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Monique Tol - WaarBenJij.nu Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Antigua

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

31 Juli 2010 | Guatemala, Antigua

Hoihoi,

Het regent hier super hard op dit moment, dus ik dacht ik ga nog even een berichtje op m´n weblog schrijven... heb toch even niet zoveel te doen. We zijn nu in Antigua en morgen om 04.00 nemen we de bus naar Rio Dulce (Caribische kust)

Afgelopen week in San Pedro zijn we een Spaans stel tegengekomen en samen met hun hebben we wandeling langs het meer Atitlan gemaakt. We vertrokken om 07.00 ´s morgens en we hadden echt super veel geluk met het weer! Sinds we daar waren aangekomen had het alleen nog maar geregend en die dag was het toevallig prachtig weer. We hebben de wandeling met een gids gemaakt omdat er veel berovingen plaatsvinden tussen de dorpen. Soms is het zelfs zo erg dat ze in het Maya aan de gids vragen of ze de toeristen mogen beroven.

Het was een behoorlijk pittige wandeling en na 6 uur berg op - berg af te zijn gegaan waren we nog maar bij het een na laatste dorpje aangekomen. We hadden het eigenlijk allemaal wel een beetje gehad met het hiken, dus hebben we toen de boot gepakt naar een dorpje naast San Pedro waar vrouwen op woensdag demonstreren hoe ze al die handgemaakte kleden etc. maken.

Toen we in het dorpje aankwamen zagen we een hele rouwstoet voorbij komen, een jongen van 16 was overleden aan een ziekte. Voorop reed een vrachtwagen met muziek speakers en daarachter kwam er een hele rouwstoet, heel veel wierook, allemaal in traditionele kleding en als laatste reden alle tuktuks in een rijtje achter elkaar omdat die jongen ook een tuktuk taxi driver was.

Toen we ´s avonds terugkwamen in San Pedro regende het pijpenstelen en ben ik lekker vroeg gaan slapen. Normaal gezien slapen we altijd in dorms, met iets van 6 - 10 mensen op een kamer, maar in San Pedro kon je voor 2 euro per nacht een dubbel room krijgen, dus ik dacht, ik ga even een nachtje lekker in m´n eentje op een kamer slapen en even goed uitrusten.

Op woensdag zijn we ´s morgens met een gids naar de koffieplantages geweest, dat was ook erg interessant. Ja Juul... ik heb echte Guatemalaanse koffie voor je!! :-) Prachtig uitzicht over het meer en heel veel geleerd ook over de Maya cultuur.
´s Middags hebben we de boot naar San Marco gepakt en daar lekker gerelaxt. Je kon daar allerlei massages en therapieen enzo doen, heel chill. ´s Avonds heerlijk gegeten in San Marcos, daar wonen trouwens heel veel Europeanen - Amerikanen, die daar door de relaxte sfeer zijn blijven hangen en daarnaast denken ze dat er in San Marcos een speciale energie hangt.

Donderdagochtend hebben we de bus gepakt naar Chichicastenango, daar vind je de grootste Maya markt van midden Amerika als ik het goed heb. Het was idd ook een gigantische grote markt. Ze vragen daar gemiddeld 3x te veel voor alles, dus je moet er echt stevig onderhandelen. Bram die wilde graag een heel warm vest kopen en ze vroegen daar 900 Quetzales (90!!) euro voor. Dat vest was weliswaar met de hand gemaakt maar 90 euro is natuurlijk een belachelijk hoge prijs. Aangezien Bram nauwelijks Spaans spreekt vroeg hij aan mij of ik een betere prijs kon bedingen en hij wilde er max. 300 Quetzales voor betalen. Dus ik onderhandeld met die man en ja hoor... uiteindelijk kreeg hij de trui voor 300 Quetzales mee. Vond ik best cool van mezelf hahaha :-)

´s Middags hebben we de bus naar Antigua gepakt en dat is echt zo´n super coole stad!!! Het lijkt qua sfeer best wel op Cusco. We zitten hier in het Jungle Party hostal, bedankt voor de tip Marlijne! Het is erg gezellig en we zijn donderdagavond meteen op stap gegaan, je hebt er een paar leuke bars met latino muziek.. dus uiteraard salsa gedanst met allemaal Guatemalen die wel een beetje op de jongens van Mythology lijken haha.. Toevallig kwam ik die avond Alice weer tegen in de salsa bar!! Echt zo toevallig.. we hadden eigenlijk al afscheid genomen in San Pedro.
Gisteren zijn Alice en ik naar de lokale markt geweest hier en we hebben echt super veel lol gehad, ´s avonds lekker wat gegeten en weer op stap geweest.
Vandaag wilde ik eigenlijk de Pakaya gaan beklimmen, maar het weer is niet zo best helaas. Daarnaast valt er op dit moment ook niet zoveel te zien omdat de vulkaan behoorlijk actief is. Normaal gesproken kun je daar lava zien en vuur enzo... maar het is nu te gevaarlijk om bij de krater in de buurt te komen. Er zijn al een aantal toeristen overleden bij die vulkaan omdat ze te dicht bij de krater kwamen en door een steen geraakt zijn, één toerist is zelfs in de krater gevallen.
De andere vulkaan hier in Antigua had helaas geen tours vandaag... naja.. heb ik in iedergeval een goede rede om hier nog eens terug te komen!

Vanaf morgen gaan we alweer richting Cancun (via Rio Dulce / Livingstone en Belize) zodat we daar op tijd zijn voor onze vlucht zaterdag. Echt balen dat de tijd zo snel gaat, ik zou hier zo nog een paar maanden kunnen blijven, Guatemala is echt een super mooi land en ik voel me weer helemaal thuis in de latino cultuur.

Hasta luego!!

  • 31 Juli 2010 - 21:34

    Claudia:

    Waaaauw, wat een mooie omgeving, mooie natuur en natuurlijk weer een leuk verhaal van mijn enige echte zus ;) Dankje voor je krabbel meis.. Ik had je sms ontvangen... Ik sms deze week nog wel even terug....
    Geniet ervan, de laatste week!! Veel foto's... Dan ben ik helemaal blij!!
    Dagdag!
    Dikke kus, Clau

  • 31 Juli 2010 - 21:56

    PAPA EN MAMA:

    Hoi Mo,
    wat heb je weer een mooi reisverslag geschreven en een prachtige foto's.
    Jammer van het weer.
    Geniet nog maar lekker van je laatste week.
    Veel plezier en dikke kus papa en mama

  • 01 Augustus 2010 - 06:41

    Simon:

    Een prachtig verslag Monique. Als je het leest voel je jezelf daar. Ik vroeg me af of jij nog wel rust? Zo'n gaaf programma. Oppassen met gevaarlijke tripjes he.

    Ga zo door!


  • 01 Augustus 2010 - 21:05

    Lindy:

    Prachtige plaatjes weer! Alvast een goede terugreis gewenst! xx

  • 07 Augustus 2010 - 19:26

    Marian:

    Welkom thuis! Leuk dat we je konden volgen. Groetjes, Marian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monique

Actief sinds 30 Juni 2006
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 89475

Voorgaande reizen:

29 November 2013 - 07 Juli 2014

Stage lopen en masterproject in El Salvador!

23 Januari 2013 - 29 April 2013

Nicaragua & Guatemala

18 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Vakantie naar Cuba

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

3 weken backpacken in Guatemala

15 November 2008 - 20 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: