Lago Atitlan - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Monique Tol - WaarBenJij.nu Lago Atitlan - Reisverslag uit San Pedro La Laguna, Guatemala van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Lago Atitlan

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

26 Juli 2010 | Guatemala, San Pedro La Laguna

Hoihoi!

Hier weer even een berichtje vanuit Guatemala!

We zijn afgelopen week in Tikal geweest en dat was echt super gaaf!! We vertrokken om 04.30 Guatemalaanse tijd, oftewel 05.00.
Onze tour startte om 07.00 in het national park van Tikal en we hebben in 4-5 uur zo'n 16km afgelegd. Het was echt super leuk om daar zo vroeg al te zijn, je hoort de jungle wakker worden en ik vind al die geluidjes echt helemaal geweldig. De maya beschaving dateert van ongeveer 2000 voor Christus en vanaf de 8e / 9e eeuw raakte de Maya cultuur in verval. Door oorlogen zijn mensen weggegaan uit de gebieden, maar tot op heden leven er nog steeds zo'n 8 miljoen Maya mensen in Centraal America waarvan zo'n 6 miljoen mensen in Guatemala. Tijdens de tour hebben we de Maya tempels bezocht en die zijn echt super indrukwekkend, net als bij de Inka ruines is het ongelofelijk knap hoe mensen in die tijd zulke grote tempels konden bouwen.

Toen we 's middags terugkwamen van de tour heb ik wat gerelaxt en 's avond met een groep van 10 mensen gezellig ergens wat wezen eten.
In Flores heb je een hostal wat gerund wordt door een Nederlander en z'n ex vrouw, Los Amigos, daar hebben we 's avonds met een aantal Engelsen gekaart. Ik heb ook nog 7 hele interessante documentaires laten branden op een cd waaronder een documentaire over de burgeroorlog in Guatemala in de jaren '80.

De volgende dag hebben we de bus naar Lanquin gepakt en dat is echt een prachtig plaatsje midden in de bergen. We hebben daar in een hostal geslapen dat echt zo'n gave douche had, als je in de douche ging staan had je uitzicht op de bergen, en de bergen op jou hahha... maar gelukkig is dat nog onbewoond gebied!

Alice, een meisje uit Australie die ik in Flores had ontmoet was ook mee naar Lanquin gegaan en de volgende dag hebben we een tour gedaan naar Chemuc Shampey en de grotten van Lanquin. Die grotten, dat behoort wel tot de spannendste dingen die ik tot nu toe heb gedaan, er stond ook bij dat het volledig op eigen risico was. Je kreeg een kaars en daarmee gingen we de grotten in, je moest stukken zwemmen en stukken over rotsen klimmen enzo, maar op slippers was dat niet echt een succes. Dus besloot ik na 10 min. nadat ik al bijna 1 slipper was kwijtgeraakt om op blote voeten verder te gaan. Je moest hele stijle laddertjes opklimmen naast de waterval en proberen om in het water de rotsen zoveel mogelijk te onwijken en dan ook nog eens je kaars brandend te houden. Toen we eindelijk bij het einde waren kon je omhoog klimmen en vanaf rotsen naar beneden springen in het water, dat vond ik toch net even iets te spannend en heb ik laten doen. Toen moesten we heel de weg weer terug haha... :-) Het was echt een super vette en spannende tocht!
Daarna gingen we naar het nationaal park van Semuc Champey, daar heb je prachtige baden waar je in kunt zwemmen, maar voor dat dat zover was moesten we nog een hele klim van 1.2 km omhoog maken naar de Mirador. Na 40 min. behoorlijk afzien, vooral omdat die trappen heel glad waren door de regen, hadden we echt een fantastisch uitzicht!! Het zwemmen in de baden was ook heel leuk, van watervalletjes afspringen enzo :-)

Gisteren, zondag, hebben we bus gepakt naar Antigua de oude hoofdstad van Guatemala. In Antigua aangekomen zijn we meteen doorgereisd naar Panajachel waar we gisteravond rond 21:00 aankwamen. Vannacht heerlijk geslapen en vandaag met de boot naar San Pedro gegaan. Vanavond is het de laatste avond dat Alice hier ook is, dus gaan we feestvieren in San Pedro. Morgen gaan we om 07.00 een wandeling doen naar de 6 dorpjes hier rond het leek. Woensdag willen we naar San Marcos gaan, een hippie en spiritueel achtig dorpje waar je massages, yoga, meditatie etc. hebt.

Nou.. dit was het weer even voor nu!

Besitos xxx

• 27 Juli 2010 - 05:46

Simon:

Als ik jou was zou ik maar verlenging aanvragen. Zoiets ga je toch niet snel omruilen voor ons kikkerlandje. Gaaf Mo! Je geniet weer op een manier of je nooit anders hebt gedaan.

• 27 Juli 2010 - 05:46

Bregje:

Wat een ondernemingen allemaal! En dan moet je ook nog ontspannen terug komen.. ;)
    Geniet ervan!
    xx

• 27 Juli 2010 - 06:25

Marianne:

Is er ook nog tijd om gewoon even lekker lui op het strand te liggen? :)

• 27 Juli 2010 - 07:14

Dieuwer:

wowww super gave foto's!

En.....zijn er nog foto's die ik MOET zien??? ;) :))

• 27 Juli 2010 - 07:30

Lindy:

Wow, wat een prachtige foto's en mooie dingen heb je weer gezien! Geniet er van :)

• 27 Juli 2010 - 08:35

Carlos:

hey meid!
    wat leuk wat je allemaal mee maakt.
    erg jaloers dat hij zo reis maakt.
    leuk om te lezen wat je meemaakt!
    veel pelzier en zo zienen.
    wil je verhalen wel horen als je terug ben.
    oke groetjes een besos grande carlos

• 27 Juli 2010 - 08:44

Claudia:

Wow, wat een vette foto´s.. Vooral Islas Mujeres, VET!
    Wow, die ´grotwandeling´ lijkt me wel vet hoor!! Ook spannend.. Geniet er nog lekker van meid...
    Dikke kus

• 27 Juli 2010 - 10:05

Annelies:

Goed zo!!
    X

• 27 Juli 2010 - 11:46

Truus :

Hoi Monique
    Je geniet weer volop zo te lezen en je foto's zijn ook erg mooi.
    Truus en fam

• 27 Juli 2010 - 12:40

Denise:

Hé Monique! Wat maak je weer spannende dingen mee! Die rotsen, ik weet niet of ik dat zou durven... Is je kaarsje de hele tijd blijven branden? Dat zou ik knap vinden :-)

Leuk om alle foto's te bekijken! Die Maya-tempels wil ik ook zeker eens gaan bezoeken!

Liefs, Denise.

• 27 Juli 2010 - 16:25

Papa En Mama:

Hoi Mo ,
    Je foto's zijn echt schitterend.
    Je hebt echt al heel veel gezien.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Hele dikke kus en een knuffel van Rocky

• 27 Juli 2010 - 20:15

Carolien:

Heej Monique,
    Leuk joh al je verhalen te lezen (soms ook best spannend:P)! In de grotten.. echt iets voor jouw! Mooie foto's zeg;)!
    Geniet er nog van!
    Liefs

• 30 Juli 2010 - 07:09

Mirjam:

Ha monique, wat leuk om al jou verhalen te volgen! En wat een mooie foto's heb je gemaakt! De tijd vliegt daar zeker he..
    Geniet er nog maar even van!
    Tot snel, liefs mir