Alweer anderhalve week op Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Monique Tol - WaarBenJij.nu Alweer anderhalve week op Cuba - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Alweer anderhalve week op Cuba

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

28 Februari 2012 | Cuba, Trinidad

Hoihoi!

Hier een berichtje vanuit Cuba. Op 18 februari zijn Mirjam en ik rond half 7 ´s avonds veilig aangekomen in Havana! We hadden een hele goede en relaxte reis gehad.

Op het vliegveld werden we door de taxi chauffeur met 2 zoenen ontvangen en naar onze casa particular (mensen die thuis een kamer overhebben en die verhuren) gebracht. Super tof om weer in Latin America te zijn!

Op zondag hebben we Vedado, een wijk in Havana bezocht samen met nog 2 meiden uit Finland. We hebben een heel leuk rumba optreden gezien, mojito´s gedronken, en hier en daar met wat lokale mensen gesproken.

Op maandag zijn we naar het oude stadscentrum van Havana gegaan (Habana Vieja). Na wat afdingen hebben we een rit in een paardrijtuig gemaakt en heeft een oude charmante man ons helemaal bijgepraat over wat er allemaal te zien is in Havana. ´s Middags hebben we de bus naar Vinales gepakt, waar we nog 2 Nederlandse meiden tegenkwamen.

Vinales is echt een fantastische plek, prachtige natuur, hele mooie bergjes (Mogotes). We hebben ons daar t/m zaterdag heel goed vermaakt! Mirjam heeft 3x paard gereden en ik 2x. Ze hadden daar een soort van cafeetje in dat dorp waar het elke avond feest was. Elke avond waren daar allemaal leuke optredens en kon je er salsa dansen, echt super vet!!! Ik begin de Cubaanse salsa steeds beter te begrijpen.

Zaterdag hebben we samen met de andere 2 Nederlandse meiden een taxi gedeeld en zijn we naar Cienaga de Zapata gegaan, een heel groot moerasgebied. Daar hebben we 3 nachtjes geslapen en een super leuke tijd gehad! We hebben een wandeling door het bos gemaakt, de Cubaanse nationale vogel gespot, gezwommen in super helder water en gedoken! Ik had samen met een ander Nederlands meisje een proefduik gemaakt en dat was echt heel gaaf, mooie koralen en vissen gezien.

Gisteravond hebben we nog gefeest met een aantal Cubanen en echt enorm gelachen. Ze hadden zo´n old school radiootje bij zich en met z´n zevenen hebben we 3 flessen rum leeggedronken en heel de avond gedanst en lol gemaakt. Een onvergetelijke avond.

De casas particulares waar we slapen zijn echt helemaal fantastisch, deze mensen zijn zo ontzettend gastvrij en kunnen echt super lekker koken. In Cienaga de Zapata konden Mirjam en ik de 2e nacht niet in hetzelfde huis slapen, omdat die vrouw al een andere reservering had staan. Dus zijn we bij de buren gaan slapen, wat ons niet zo heel goed bevallen was. De dag erop zeiden we dat we daar niet meer wilde slapen en vroegen we of ze nog niet meer plekken wist, daarop zei ze dat het moeilijk was... vervolgens mocht ik bij haar op de kamer in het bed van haar zoontje slapen en heeft Mirjam die nacht bij de andere 2 Nederlandse meiden op de kamer geslapen. De dag erop wilde ze ons niet eens laten betalen voor die nacht, omdat we niet een ´echte kamer´ hadden... voor mij was dat wel het toppunt van gastvrijheid. Uiteraard hebben we haar betaald, want deze mensen hebben het niet rijk. Het beste eten, de beste kamers/bedden etc gaan naar de toeristen en de mensen zelf leven super sober.

We zijn er achter gekomen dat Cuba echt een heel duur land is en dat het sociaal gezien allemaal best goed geregeld is, maar economisch gezien zeer moeilijk is. Mensen verdienen gemiddeld zo´n 20 dollar per maand en dan maakt het niet uit of je nu een advocaat, een dokter of een vuilnisman bent. Het gevolg is dat veel mensen er nog allemaal kleine handeltjes bijdoen om zo een beetje rond te komen. Onze conclusie is ook dat als je een beetje een goed leven wilt hebben, je het beste met toeristen kunt werken.
Toegang tot internet is voor de mensen hier onmogelijk, het enige wat ze kunnen doen is e-mail checken, maar ze kunnen verder geen websites bekijken o.i.d. Geld sparen, om te reizen etc. is ook onmogelijk, omdat de mensen zo weinig verdienen dat ze vast zitten in hun eigen woonplaats. Openbaar vervoer is behoorlijk duur, daarom kunnen lokale mensen bijna niet eens reizen binnen hun eigen land. Overal op straat zie je teksten over de revolutie, Che Guevara en vaderlandsliefde. Ondanks dit alles zijn de mensen hier wel super vrolijk en enorm gastvrij. Overal hoor je salsa en elke avond is er van alles te doen. Mensen hebben hier een ongelofelijke passie voor muziek en dans, zo ontzettend gaaf!!!

Qua auto´s zie je heel wat oldtimers rondrijden, maar ook een hoop lada´s. Daarnaast rijden er ook genoeg moderne auto´s rond maar dat zijn vooral huur auto´s, taxi´s en auto´s van hotels. Daarnaast wordt er ook nog heel veel gebruik van paard en wagen gemaakt. Verder zie je boeren met ossen op het land werken en overal op het platteland kippen, varken, hanen, geiten etc. rondlopen.

Ik vind Cuba echt helemaal fantastisch, ik heb nog niet vaak in Latijns Amerika zo´n gastvrijheid gezien.

Het internet is hier behoorlijk duur, dus ik heb zomaar even snel wat dingetjes opgeschreven over mijn belevenissen hier tot dusver. We zijn nu in Trinidad en gaan daar tot en met zaterdag blijven. Trinidad schijnt echt een super leuk stadje te zijn, ik ben erg benieuwd! Het weer is hier trouwens helemaal super, elke dag zo´n 30 graden!

Saludos, Monique

• 29 Februari 2012 - 07:24

Simon:

Hoi Monique,
    Super wat van je te horen, Je bent weer helemaal in je ritme als ik zo je verslag lees. Geniet, tank bij en neem veel foto's! xx

• 29 Februari 2012 - 07:39

Denise:

Wat leuk om te lezen wat je tot nu toe allemaal al hebt beleefd! Klinkt super! Fijn dat jullie zo goed worden opgevangen door de lokale mensen. Geniet van de rest van de reis! Liefs, Denise.

• 29 Februari 2012 - 08:36

Claudia:

Jeahoeee Mooooo!!!

Super om je verhaal te lezen!!
    Het klinkt helemaal op z'n Monique's die helemaal in haar element is ;-)
    Geniet lekker meid!! De tijd gaat zo ongelooflijk snel, dus doe je ding! Beleef veel, zie veel en maak foto's met je mooie camera'tje!!

Geniet van de Spaanse taal!!

Dikke kus van je zussss :-D

• 29 Februari 2012 - 08:36

Lindy:

Ha Monique, dat klinkt heerlijk! Geniet van je reis!

• 29 Februari 2012 - 08:56

Marlies:

Mo! Ik wil als je terug bent alle fotos zien. Dit klinkt nou al weer zooooo mooi!

• 29 Februari 2012 - 09:13

Sietse:

Fantasies! Leuk om te lezen dat het je goed af gaat daar in het cubaanse!

• 29 Februari 2012 - 10:07

Julian En Jolein:

Je bent weer helemaal in je element... Duidelijk! :-)

Geniet er lekker van en tot over een paar weken weer..

(ik heb nu al zin in koffie! ;-)

• 29 Februari 2012 - 11:46

Marion Arts:

Klinkt en leest goed, heb er zin in ga 16 maart voor 18 dagen

• 29 Februari 2012 - 13:09

Veer:

Hai Monimeis,

Zo herkenbaar allemaal wat je schrijft! Heerlijk.
    Blij dat je het zo naar je zin hebt. Ik mis je wel hoor!

liefs

• 29 Februari 2012 - 17:44

Yvonne:

Klinkt super allemaal! Veel dansplezier...
    X

• 29 Februari 2012 - 19:07

Carl:

Leuk verslag! Have fun!

• 29 Februari 2012 - 21:27

Thijs:

Ha Monique,

Zo te lezen vermaak je je daar erg goed! Leuk verslag heb je geschreven! Veel plezier nog!!

• 29 Februari 2012 - 23:16

Eelco:

Ik heb 't ook gelezen. Gelukkig maar dat internet er duur is; anders ga je zomaar te veel tijd achter de pc doorbrengen. Niettemin een mooi verslag.

• 01 Maart 2012 - 18:29

Richarda:

Hey Mo!
    Super om je verslag te lezen, ik zat helemaal in je verhaal en vond het gewoon jammer dat het eindigde... Haha. Ik wil bij thuiskomst al je mooie en leuke verhalen horen en natuurlijk foto's zien.
    Geniet nog komende tijd en heel veel plezier!
    Liefs

• 01 Maart 2012 - 21:29

Patricia:

Hi, dat klinkt goed allemaal. Wil zeker jouw foto's zien als je terug bent en de rest van de verhalen horen. Ik moet helaas nog tot juli wachten voordat we op vakantie kunnen...
    Geniet er lekker van!
    X

• 02 Maart 2012 - 07:20

Annelies:

Soooo, nou zo te horen zit je helemaal op je plek daar! Klinkt echt heel erg leuk en vrolijk.

Geniet ervan!
    XX Lies

• 02 Maart 2012 - 11:26

Kim En Evy:

hey mo!
    super dat je het zo naar je zin hebt! helemaal leuk!! hier gaat alles zn gangetje en is het koud! heb je al veel gedanst??:-) en veel gezien ben benieuwd xxx

• 02 Maart 2012 - 17:08

Therèse:

Heey Monique,

Wat een leuk verslag en wat heb je al veel gedaan/ gezien. Oooh en wat moet dat heeeerlijk zijn elke dag 30 graden. Hier was het de afgelopen 3 dagen zwaar bewolkt en mistig :( dus qua weer mis je hier helemaal niks haha.

Veel plezier nog!

groetjes, Therese

• 04 Maart 2012 - 20:29

Ome Gert.:

Hoi Monique,
    Geweldig hoor, al die ervaringen. Hier in het westen lees je iedere dag over de vele miljoenen aan bonussen, die we links en rechts verstrekken aan (meestal) allerlei nietsnutten en daar in Cuba hebben ze niet eens geld voor een reisje naar een ander stadje. Geweldig dat je kan genieten van deze ervaringen in een compleet andere wereld. Nog heel veel plezier.

• 06 Maart 2012 - 10:04

Philine:

Wauw, wat een prachtige belevenissen!! Genietse!! Xx

• 06 Maart 2012 - 16:37

Dieuw:

He Mo,

Je hebt het weer super lees ik: heel fijn om te lezen. Ben erg benieuwd naar je avonturen en de foto's van al die salsa-partys. :) Ik zit nu ziek thuis: dus kan wel wat Cubanews gebruken..;)

Tot gauw!
    Dieuwer