Een nieuw avontuur! - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Monique Tol - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur! - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Monique Tol - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur!

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

03 December 2013 | El Salvador, San Salvador

Buenas tardes,

Zoals de meeste van jullie wel weten, ben ik afgelopen vrijdag vertrokken naar Guatemala. De reis was super goed verlopen. Bij de douane in Miami vonden ze het vreemd dat ik de dag van m’n verjaardag op vliegvelden aan het doorbrengen was in plaats van een feestje vieren met familie en vrienden…. Tja… haha… de douane man besloot om mij wat vragen te gaan stellen over m’n masterproject/stage in El Salvador. Toen ik vervolgens met een heel verhaal kwam over Culturele Antropologie en Women Empowerment kreeg ik al snel een stempel in mijn paspoort, hij had er niet veel van begrepen. Met een glimlach op m’n gezicht ging ik zo snel mogelijk naar de bagage band toe, want door een half uur vertraging die we opgelopen hadden in Londen zou het krap worden om m’n aansluitende vlucht te halen. Gelukkig kwam ik precies op tijd aan bij de gate en toen ik in Guatemala aankwam stond Killy mij met haar man, Quique, op te wachten. We zijn toen lekker taco’s gaan eten en daarna ben ik heerlijk gaan slapen.

Op zaterdag zijn Killy en ik een Nutella chocolade shake gaan drinken bij Saul’s, mijn favoriete café in Guatemala Stad. Daarna mocht ik een verjaardagstaart uitkiezen en koos ik voor mijn lievelingstaart die in Nederland niet te krijgen is: Tres Leches. Dit is een taart die uit drie verschillende soorten melk bestaat en die heel lekker is! Rond een uur of 19.00 heb ik de bus naar Antigua gepakt en ben ik samen met Laura, Chelzo en nog wat Guatemalteken mijn verjaardag gaan vieren!
Zondag moest ik om 07.00 alweer m’n bed uit, want Killy en Quique hadden bedacht om gezellig te gaan ontbijten in Tecpan. Tecpan is een Indianen dorpje en je kunt daar allemaal typical food proeven, echt super lekker. Het ontbijt bestond uit bonen, tortillas, gefrituurde banen, ei, worst en een gek soepje dat ‘avena’ heet. Daarna hebben we de Maya ruines van Tecpan bezocht. Later die middag kwamen twee Guatemalteekse vrienden mij ophalen en zijn we naar het historisch centrum van Guatemala gegaan, la Sexta Avenida y el Parque Central. Het was daar echt mega druk en gezellig, ze hadden een ijsbaantje gemaakt waar echt een gigantische rij stond en overal stonden kraampjes en hoorde je kerstmuziek met een gezellige salsa/cumbia deun. We hebben een beetje rondgelopen, gekletst en lekker gegeten en gedronken.

Gisteren was het dan zover, om 06.00 vertrok mijn bus richting El Salvador, het land waar ik de komende 7 maanden zal verblijven. Na een goede busrit kwam ik om 11.00 in San Salvador aan. De chauffeur van de foundation ‘Fundahmer’ kwam mij bij het busstation ophalen en ik kreeg een warm welkom. Er was precies een eindejaarsvergadering aan de gang, dus het perfecte moment om iedereen te leren kennen. Mijn eerste indruk van het project is erg goed, super lieve en hartelijke mensen en de eerste tijd mag ik hier in het huis gratis verblijven. De organisatie is links georiënteerd en dat zie je aan het feit dat er posters hangen van een socialistische pastoor: Monseñor Romero, Che Guevara en Hugo Chavez. De organisatie gaat uit van het Katholieke gedachtegoed en zet zich in voor de arme mensen in El Salvador. Ze doen dit door cultiveringprogramma’s, vrouwenprogramma’s, programma’s voor jongeren en ook een solidariteitsprogramma wat gefocused is op de burgeroorlog die hier diepe sporen heeft nagelaten van 1979 tot 1992. Deze oorlog heeft aan zo’n 75.000 tot 80.000 mensen het leven gekost. Ik ben dus in een hele linkse, socialistische organisatie terechtgekomen. Vanmorgen heb ik meegelopen in een protest mars tegen de bisschop van San Salvador die documenten probeert te vernietigen waarin de gruweldaden van rijke/politiek actieve Salvadorianen genoemd worden. Deze mensen zitten niet te wachten op een strafrechtzaak en proberen bewijsmateriaal dat in de archieven te vinden is te vernietigen. De nabestaanden van de massamoorden zijn het hier uiteraard niet mee eens en proberen hun stem te laten horen via protest marsen. Het was een hele indrukwekkende en interessante ervaring. De komende tijd zal ik binnen Fundahmer mijn stage gaan lopen en daarnaast mijn masteronderzoek gaan uitvoeren in de regio Morazán. Ik zal hier gaan onderzoeken hoe vrouwen zelfstandiger/onafhankelijker kunnen worden en wat dit precies betekent voor hun positie binnen het huwelijk en de maatschappij. Machismo (dominante mannen) is zoals in veel Latijns-Amerikaanse landen ook in El Salvador diepgeworteld in de cultuur. Ik verwacht dat alle details de komende weken wel iets duidelijker zullen worden, ik zal eerst de organisatie wat beter moeten gaan leren kennen. Ik ga jullie op de hoogte houden van alle details!

Het weer is hier trouwens fantastisch, elke dag zo’n 30 graden. Vanmorgen om 09.00 was het al 26 graden, echt heerlijk!

Hasta pronto y un abrazo uit San Salvador!

• 03 December 2013 - 22:41

Veerle:

hey sweetie, wat fijn dat je het naar je zin hebt. Ik had ook niet anders verwacht :)
    Klinkt allemaal reuze-interessant! Moet wel indruk maken, zo'n protestmars als je er nog maar net bent aangekomen. dikke kus! <3

• 04 December 2013 - 04:51

Truus:

Hallo Monique

Leuk om je verslag weer te lezen en over die pastoor Romero die man is in het verleden toch vermoord
    als ik mij goed herinner? Wij wensen je hier vandaan een hele plezierige en veilige stage en gaan zelf het heerlijke avondje vieren met gedichten en suprise's
    Heel veel liefs Jan Truus Erik Marco en Therese

• 04 December 2013 - 08:27

Lindy:

Interessand Monique! Heel veel plezier en succes! Leuk te lezen dat je daar ook een sociaal leven hebt opgebouwd in de afgelopen jaren: even koffie doen met die, de stad in met de ander, logeren bij en ontbijten met nog anderen... top! Hier in Nederland wordt het langzaamaan kouder. Maar: maandag scheen de zon best veel :)

• 04 December 2013 - 16:54

MARIANNE DE JONG:

Hallo Monique wat leuk dat je weer op reis bent naar El Salvador en dat je me weer mee laat genieten van je avontuur. Ik ben sinds 4 juli gestopt met werken en het bevalt me prima .En ik ben sinds 11 april oma van een kleindochter Tess en het is wel erg leuk ik geniet er erg van want ze woont dichtbij .Ik wens je fijne kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2014 toe . En veel succes met je studie afronding . De hartelijke groeten van Marianne de Jong

• 04 December 2013 - 17:38

Monique:

Hoi allemaal!!

Bedankt voor jullie reacties :-) Ja, tante Truus, het klopt inderdaad dat Pastoor Romero vermoord is. Hij was één van de weinige van de katholieke kerk die echt opkwam voor de arme mensen in El Salvador. Ik hoop dat jullie een leuke Sinterklaas avond gehad hebben!

Wat leuk Marianne dat je nu lekker aan het genieten bent van je pensioen en je kleindochter! Wat ontzettend leuk om iets van je te horen. Ik ben blij dat alles goed gaat met je en ik wens je ook alvast hele fijne dagen toe en een voorspoedig en gezond 2014! We houden contact :-)

Ja, echt leuk Lindy dat ik hier in de loop der tijd contacten heb opgebouwd. Ik begreep dat het van de week maar iets van 1 - 2 graden was?!

• 04 December 2013 - 20:15

Jolein:

Hey Mo!!
    Wat sta je weer lekker stralend op de foto's! Veel succes met je onderzoeken en ook veel plezier in je favoriete deel van de wereld! We gaan je wel missen hoor. Maar we spreken elkaar vast snel via Skype! Liefs van ons alle drie!

• 04 December 2013 - 22:10

Corrinne Zuring:

Een prachtig verhaal weer, uiteraard ben ik heel jaloers op die heerlijke temperatuur. Wij krijgen hier storm op 5 december! Ik liep vorige week een dag voor op de kalender, snap er niks van want de tijd gaat al veel te snel en meestal loop ik een dag achter maar ik was zo wel de eerste die je feliciteerde haha! Heel veel plezier de komende tijd en ik kijk weer uit naar je volgende verhalen. Ga weer snel verder met mijn gedichten, tijd begint nu echt wel te dringen. Xxx

• 06 December 2013 - 23:02

Henk En Cocky Jansen [ouders Van Mirjam]:

Hoi Monique, We lazen dat je weer in een heel mooi land zit, leuk om er over te lezen .Veel succes met je masterproject/stage In 2015 willen wij ook eens naar Zuid-Amerika toe, maar eerst even sparen. Mirjam is keidruk met haar studie. Eigenlijk geen vrije tijd deze maanden maar het gaat goed tot nu toe. Veel plezier en een leerzame 7 maanden. Hasta la vista!